Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENSEIGNER     
FEW IV *insignare
ENSEIGNER, verbe
[T-L : enseignier ; GD : enseignier1 ; GDC : enseignier ; AND : enseigner ; DÉCT : enseignier ; FEW IV, 713a : *insignare ; TLF VII, 1179a : enseigner]

I. -

Empl. trans.

A. -

Enseigner qqc. "Montrer, indiquer qqc." : ...ay donné encores délay audit seigneur de Beauvoir en la personne dudit Ribe, son servicteur, pour monstrer et enseigner ses paiemens et acquictz de ladicte somme (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 421). De laquelle prinse et emprisonnement il appella, lui estant èsdites prisons, pour empescher qu'il ne fust aucunement interrogué des cas dessus diz, combien qu'il eust tousjours vouloir et entencion de rendre et restituer à sondit oncle les dites choses par lui prinses furtivement comme dit est. Et depuis a renoncé à son dit appel, lui estant èsdites prisons, et enseigné lesdites choses par lui prinses et ravyes (Doc. Poitou G., t.10, 1457, 29).

B. -

Enseigner qqc. de qqc. "Marquer qqc. d'un signe distinctif" : ...consentons (...) que euls et leurs successeurs, bourgois et manans dedens l'eschevinaige de nostre dicte ville, puissent faire et faire faire et ouvrer toutes manieres de loyaux draperies, de tel loy, esward et preuve comme ceux de le ville d'Estaires font, oevrent et ont acoustumé à faire. Et yceuls draps qu'ils feront enseignent d'un certain seel de nos armes et une addicion convenable. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1359, 2). ...que nuls marchans ne marchande de waranche ne aultres, quelz que il soit, ne venghe ne fache vendre par lui ne par autrui waranche aucune en ceste ville ne en le chastelenie, se elle n'est passée à l'eswart et ensengnie de l'ensengne de ceste ville, sour 10 lb. de fourffait et le warance fourfaite à le volenté des dis maïeurs (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1382, 23). Et que nuls ne nulle quelz que il soit, en ceste ville ne si lonc que taille dure, ne fache ne ne fache fere par lui ne par autrui que 4 warances (...). Et soit chascune enbalée à par lui et ensengnie de le marque doudit mollin et d'autre ensengne avoec chelle qui soit à difference, par quoi on puist clerement congnoistre et savoir quele waranche che est (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1382, 24).

II. -

Empl. trans. indir. Enseigner de qqc. "Faire la preuve de qqc. ; attester, certifier qqc." : Item qui en mon premier compte sont prins ou chappitre d'Achat de chevaulx, pour un cheval achaté de Messire Ricart Carbonnel, dont je ne puis bonnement ensaignier du mandement, LXX frans. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 426). Le quel capitaine lui respondi qu'il le feroit volentiers, mais que il ensaignast de son povoir et eust sur ce licence du dit chapistre, en nom de qui il avoit la garde du dit chastel. (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 394). ...avecques ce fera dedans le dit an chanter cent messes en l'eglise de la parroisse où le dit deffunct est enseveli, ou ailleurs où il plaira au dit exposant, pour le salut de l'ame du dit deffunct, et sera tenuz d'en enseigner de bonne quictance et descharge. (Doc. Poitou G., t.5, 1387, 330). ...à l'occasion de la quelle perte et que par lettres lesdiz habitans ne pourroient enseigner de la dicte exempcion et afranchissement, on les pourroit et vouldroit contraindre à paier et contribuer ou temps avenir aus dictes tailles et subsides, et à cause de ce grandement les travailler et molester (Doc. Poitou G., t.7, 1427, 431).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre