Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESSERVIR1          DESSERVIR2     
FEW III deservire FEW XI servire
DESSERVIR, verbe
[T-L : deservir ; GD : deservir1 ; GDC : deservir ; DÉCT : deservir ; FEW III, 52b : deservire ; FEW XI, 542a : servire ; TLF VII, 22b : desservir1]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Remplir le service de qqc."

 

-

DR. FÉOD. Desservir un fief. "Accomplir les devoirs dus pour la possession d'un fief" : ...je en suy entréz en creant de service, (...) et en promet à deservir le fiedz par la maniere que ledit fiedz le doit et requert (Trés. Reth. S.L., t.2, 1384, 306). ...Jehan de Lille, desservant le fief Drieu de Hamelet (Hist. dr. munic. E., t.1, c.1389, 591).

 

-

Desservir une chapelle. "Assurer le service d'une chapelle" : À Mre Fouques Guillet, prestre, commis par monseigneur l'evesque de Paris à desservir et gouverner la chapelle Monseigneur Saint Loys fondée en l'eglise Saint Jehan en Greve, en l'absence de Mre Lucas Lesueur, prestre chappelain d'icelle chappelle, à present absent en l'obeissance des Anglois (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1440-1441, 216).

B. -

"Mériter en bon ou en mauvais"

 

1.

[Le compl. d'obj. désigne des gages] "Gagner par ses soins et son travail" : ...les gaiges de moy écuier banneret, un chevalier bachelier et neuf vins escuiers de ma compagnie desservis et à desservir aux gaiges du Roy (Cartul. Laval B., t.2, 1411, 400).

 

2.

[Le compl. d'obj. désigne une peine] "Encourir" : ...pardonnons le dit fait et toute paine criminelle et civille que, pour occasion d'iceli, il pevent avoir encouru ou deservi envers nous. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8). Les amendes pecunieles faites ou chemin hors de la ville, monseigneur aura la congnoissance et l'exploit, et des malfaiteurs qui auront forfait, par quoy ilz feussent condempnéz à mort où ilz eussent deservi mort (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 244).

II. -

Part. passé en empl. adj. [De gains] "Gagné, payé de retour" : Symon Galois de Leure, laman de la galie Gauvain Baudisson, pour le demourant de ses gaiges desservis en la dicte galie depuis le premier jour de septembre jusques du derrenier d'octobre (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 119). ...la somme de cinquante six livres douze soubz quatre deniers tournois en prest sur les gages de nous, deux autres chevaliers et dix neuf escuyers desservis et à desservir en cestes présentes guerres ou païs de Flandres, en la compagnie de monsieur de Chastillon, en la chevauchée que le Roy, nostre dit seigneur, entant faire audit païs. (Cartul. Laval B., t.2, 1383, 305). À Jehan Chosat, conseillier de monseigneur le duc de Bourgoingne, la somme de sept vins dix huit frans qui deue lui estoit pour ses gaiges desserviz par soixante dix neuf jours entiers par lesquelx il afferme, en sa loyaulté et conscience, avoir vacqué pour les besongnes et afferes de mondit seigneur par plusieurs et diverses intervelles (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 113). De Jehan Sacquespee, receveur de la composicion des aides en Artois, la somme de mil frans sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause de sa recepte, en deniers paiez à reverend pere en Dieu monseigneur l'evesque d'Arras sur ce qui lui peut estre deu à cause de ses gaiges desservis pour le voiaige de Constance (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 8).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre