Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉCHARGE     
FEW II-1 carricare
DESCHARGE, subst. fém.
[T-L : descharge ; GD : descharge ; GDC : descharge ; AND : descharge ; FEW II-1, 421b, 422a : carricare ; TLF VI, 813b : décharge]

A. -

"Action de décharger, d'enlever une charge" : ...est ordonné que, à chacune venue et recharge de vin, qui se fera d'oresenavant par vendicion en groz ou autrement, sera appellé et prins le clerc d'icelle ville avec le premier eschevin, sans ce qu'il y en ayt ung especialement commis, et que toutes et chacunes venues, descharges, recharges, ventes en groz et autres choses pertinentes ou fait et conservacion du denier d'icelluy assis seront arrestéz et mises par escript par bonne declaracion par le dit clerc, present le dit eschevin, et signé de la main d'icellui eschevin en certain cayer qui aura et gardera vers lui icelluy clerc, contre lequel sera veu pour contre rolle le pappier de notre receveur au dit lieu de Hesdin, qui en fait registre pour le droit et porcion que avons et prendrons au dit assis (Hist. dr. munic. E., t.2, 1447, 627).

B. -

"Libération d'une obligation, d'une dette"

 

1.

Descharge de qqc. "Acquittement d'une somme à payer" : Ledit Belin, pour son acquict et descharge d'icelle obligacion, m'a monstré et exhibé une contre-lectre, signée de la main dudit Basin, grenetier, du premier jour de novembre mil CCCC cinquante, par laquelle appert que icelluy Basin confesse avoir et receu dudit Guillaume de Varye ladicte descharge, sur laquelle descharge il confesse n'avoir aucune chose paié (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 45).

 

-

Au fig. : En nous suppliant humblement, que comme en autres choses il ait tousjours esté (...) homs de bonne vie et renommée (...) et en a descharge et bonne quittance (...) nous lui vueillons sur ce extendre nostre grace (Ch. VI, D., t.2, 1382, 230).

 

2.

Lever/prendre une descharge sur qqn (responsable des comptes) de qqc. "Indiquer qu'une somme a été réglée sur les comptes de qqn" : ...la somme de cent frans en une descharge levee par ledit Jehan Fraignot sur Droyen Malvoisin, receveur de la gruyerie ou bailliage d'Auxois, de la date du jourduy, montant à ladicte somme, pour iceulx cent frans tourner et convertir es ouvraiges du chastel dudit lieu de Montbar (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 312). ...[nous] avons chargé vous requerir nous prester pour vostre porcion dudit emprumpt, et pour vostre remboursement d'icelle somme prendre une descharge sur le receveur des tailles (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 165).

 

3.

Descharge de qqn. "Libération d'une dette de qqn"

 

-

Passer/porter qqc. (à la) descharge à/de qqn. "Indiquer sur les registres qu'une somme est acquittée par qqn" : ...le quel Philippe eust voulu ou dit compte passer et allouer à sa descharge, devant les genz de noz comptes à Paris, pluseurs granz sommes de deniers, les quelx lui furent debatuz et contrediz, tant en nostre presence comme ailleurs. (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 18). Et en prenant d'elles les quittances sur ce pertinentes ce que sera ainsi paié, voulons porter descharge à vous et aux fermiers de la dicte Granche. (Cartul. Laval B., t.2, 1385, 328).

 

-

En la descharge de qqn : Et fut ceste baille faicte parce que iceulx prieur et frères pour eulx et establissans come dit est, seront tenus fere et acquicter pour et en la descharge desditz chanoygnes ledit hostel et autrez héritages dudit lieu du Mesnil envers le seigneur de la Mare de cinq solz quatre deniers tournois de rente. (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1455, 292).

C. -

"Acte écrit qui reconnaît la libération d'une dette, le paiement d'une somme" : Guiot Filleau et le Bigois, envoiez de Meleun à Senz, porter une descharge pour la despense de l'Ostel au receveur d'illec (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 106). ...par quictance de mondit seigneur le duc faicte au proffit dudit Gorremont en l'absence dudit Jehan de Noident le VIIIe jour dudit mois de mars CCCCXVIII, pour et en lieu de laquelle somme de 10000 livres tournois ledit Gorremont bailla à mondit seigneur, qui les bailla audit Noident, trois descharges de lui levees sur certain don et aide (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 15). ...lesquelles lettres obligatoires et certificacions des diz Gosse et Chastenier, avecques deux descharges du dit de Serre, qui avoient pour ce esté levées de la somme de huit mille livres, restans des diz dix mille livres, (...) nostre dit cousin a baillées et rendues pour nous audit Macé Heron (Doc. Poitou G., t.7, 1423, 409). ...ledit commis reprent cy la somme de 4 s. p. qui ont esté quittés à Denis Hemart, escripvain, demourant sur le Pont Nostre Dame pour le terme Saint Remy 1447, comme il appert par la decharge rendue sur le 4e compte de sire Jehan Luillier subsequent receveur (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1446-1447, 524). Lesquels deniers nous voulons estre levéz (...) par ledit Pierre de Bar (...) et par luy baillez distribuéz par les descharges de nostre recepveur général (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1461, 413). À Jehan Roulin, procureur fiscal, le XVIe dudit moys, pour son veaige d'aller à Flaeolz, quérir l'argent assigné auxdits maneuvres de Peyrolles par une descharge contenue ou compte précédent la somme de neuf florins six gros (Comptes roi René A., t.1, 1479, 41).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre