Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DENIER     
FEW III denarius
DENIER, subst. masc.
[T-L : denier ; GDC : denier2 ; AND : denier1 ; DÉCT : denier ; FEW III, 39b, 40a : denarius ; TLF VI, 1111a : denier]

A. -

MONN.

 

1.

"Monnaie de cuivre ayant cours pour la douzième partie du sou" : ...vingt-quatre tenanz dehors chacun XII deniers, qui valent vingt-quatre souls (Cartul. Laval B., t.2, 1335, 188).

 

-

Chambre aux deniers. V. chambre

 

-

Gagne denier. "Manoeuvre qui gagne sa vie au jour le jour" : ...à ung gaigne denier, pour avoir mis hors du chantier du Corbeau 400 de carreaux, qui y avoient esté mis par emprunt, 16 d. p. (Comptes Paris M., t.2, 1458-1460, 201). ...Pierre Bruneau, gaigne denier (Comptes Paris M., t.2, 1484-1485, 385).

 

2.

Denier d'or à l'ange. "Monnaie d'or frappée sous Charles IV à l'effigie d'un ange posant la hampe de la croix divine dans la gueule du dragon terrassé" : ...furent bouli (...) Estienes de Saint Germain (...) et Henri Foynon, (...) pour ce qu'il avoient fait tailler coinz à faire brulez et coinz à faire deniers d'or à l'ange (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1348, 175).

B. -

"Imposition prélevée à certaines occasions" : ...en enquérant aussi de toutes amendes, quinz, deniers, reliefz, rachaz et autres droitz deubz ou recélez audit seigneur, selon la forme et teneur desdictes lettres royaulx (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1409, 228). ...que toutes et chacunes venues, descharges, recharges, ventes en groz et autres choses pertinentes ou fait et conservacion du denier d'icelluy assis seront arrestéz et mises par escript par bonne declaracion par le dit clerc, present le dit eschevin, et signé de la main d'icellui eschevin en certain cayer qui aura et gardera vers lui icelluy clerc, contre lequel sera veu pour contre rolle le pappier de notre receveur au dit lieu de Hesdin, qui en fait registre pour le droit et porcion que avons et prendrons au dit assis (Hist. dr. munic. E., t.2, 1447, 627). ...et se estendent les dites pastures es huutes et ainsi qu'elles sont limitées et bornées par les fosséz qui pour ceste cause sont faiz entre icelles pastures et les nostres et noz prés et terres, sauves toutesfois les coustumes de nostre dite eglise d'ancienneté gardées, et leur quittons et remettons les deniers que l'en dit des pourchiaux et le waterpain. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1469, 246).

 

-

Lever des deniers. "Prélever des impositions" : À Guillaume Planterose, qui li estoient deuz pour la despense de li et Guillemin Gieffroy, sergent de Monseigneur, faicte par XIIII jours à II chevauls en alant du commandement de Monseigneur à Gavray, à Avrenches et à Mortaing, pour faire lever es diz lieux certains deniers et aporter à Carenten pour poier les gens darmes qui de par Monseigneur estoient à la deffense du païz (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 377).

 

-

Receveur des deniers. "Collecteur des impositions" : À Jehan le Roy, receveur des deniers pour la fortiffication de la dicte ville de Carenten (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 305).

 

-

Denier à Dieu. "Contribution qui se paie sur tous les marchés et accords (pour servir à un acte de charité)" : Et bailla denier à Dieu des dites choses, à quarante livres de rente à paier perpetuelment au receveur du roy, qui sera pour le temps avenir, à deus termes de Touz Sains et de l'Ascension, à chascun terme vint livres de bonne monnoie courant. (Doc. Poitou G., t.2, 1334, 107). ...il avoient et ont vendu bien et loyalment, à tous jours, hiretablement, pour certain et juste pris de deniers, est assavoir : trois frans d'or au coulletier, trois frans de carité, deux gros pour le denier à Dieu et trois cens frans d'or pour le gros du marquiet (Hist. Lille T., t.2, 1391, 471). Et ce propre jour, Bertram de Larse se trahist devers moy et me bailla un denier à Dieu et mist les diz deux fiefs à la somme de cent livres tournoys et dix solz au vin (Doc. Poitou G., t.7, 1404, 18). ...icelluy vendage et transport fait pour et parmi le pris et somme de ung denier a Dieu de douze deniers par. (Trés. Reth. L., t.3, 1451, 316). Ce present vendaige fait moyennant et parmi seze s. par. pour le denier a Dieu (Trés. Reth. L., t.4, 1472, 361). ...pour une paire de lunettes clouans pour Mondit Seigneur le Prevost, pour ce qu'il n'en avoit eu que une paire qui n'estoient pas clouans, 6 s. p., et pour un denier à Dieu pour l'achapt fait par Mesdits Seigneurs, le 16e jour de novembre ensuivant, de 33 pieulx de chesne acheptez ce jour 8 d. p. (Comptes Paris M., t.2, 1473-1474, 367).

 

.

Denier-Dieu : Et deveront tout li couletier de cascun markiet qu'il feront prendre un denier-Dieu, et mettre en le boiste de le halle. (Drap. Valenc. E., 1344, 272). ...la somme de 361 livres 18 solz 4 deniers parisiz monnoye dicte, laquele ilz ont payé pour et ou nom de monseigneur, à cause de certaines haulces, deniers Dieux, et menuz frais faiz au bail des assiz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 291).

 

-

Quint denier. "Cinquième du prix d'une acquisition dû au seigneur du fief en cas de revente" : Or avient que le vendeur et acheteur sont à accord que le marchié se deffait et reprend le vendeur son fief ; assavoir se le seigneur de qui est le fief tenuz y aura point de quint denier ? (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 222).

C. -

MES. "Unité de poids valant 24 grains utilisée en orfèvrerie" : ...les balaiz, saphirs et autre pierrerie ostée des chatons desdictes salières, comprinse une faulse pierre vermeille qui est encores enchassée en ung chaton d'argent doré qui pendoit au col du cerf, poisent ensemble une once 3 gros ung denier et pour cire, terre (...) qui estoient dedens les chatons, 6 gros 17 grains. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 34).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre