Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉLIVRE1          DÉLIVRE2     
FEW III deliberare1
DELIVRE, subst. masc.
[GD : delivre2 ; FEW III, 33a : deliberare1]

A. -

Mettre qqn/qqc. au delivre

 

1.

Mettre qqn au delivre. "Libérer qqn de prison" : ...avecques tous leurs biens meubles et immeubles, avons mis et mectons à plain au délivre, par certaine fourme et manière plus à plain déclairée et exprimée en certaine cédulle dont la teneur suit (Ch. VI, D., t.1, 1394, 117). ...Regnault Crestey, lequel est parent de ladicte Jehanne et son principal heritier, feust venu devers eulx et leur eust dit que ilz avoient droit de prendre sept boisseaulx de froment de rente sur les tondes du mariage de la mere d'icelle Jehanne, de quoy ilz n'estoient point paiez, en disant oultre que se ilz les lui vendoient, que il les mectroit s'il povoit au delivre [de la prison de Cherbourg] (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 90).

 

2.

Mettre qqc. au delivre

 

a)

"Libérer qqc. de ce qui l'entrave (pour le rendre prêt à l'usage)" : Et quant icelluy Loys eut sa dicte espée au delivre, il en donna audit Prochau deux coups sur la teste tellement qu'il cheut à terre, et, ce fait, s'en fouyt. (Doc. Poitou G., t.11, 1465, 31).

 

b)

Mettre qqc. au delivre (à qqn). "Accorder la libre jouissance de qqc. (à qqn)" : ...tous ses biens, prins ou arrestés pour cause des choses dessus dites, voulons estre mis et mettons du tout au delivre. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 20). ...rendons et delivrons par ces presentes la mairie, la loy, les clefs et eschevinaige dessus dis et le gouvernement d'iceulx et en ostons et levons nostre dite main et leur mettons au delivre, à en joir, tenir, exercer et gouverner par la forme et maniere, de l'avis et des appointemens contenus et declarés es lettres devant dites, passées et seelées par le Parlement comme dit est (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 406).

 

c)

Mettre qqc. au delivre de qqc. "Affranchir, libérer qqc. de qqc." : ...et voult ledit Johan, por soy et pour ses hoirs, as diz priour et fréres (...) la dite rente (...) et hoster et mettre hors au delivre de touz empeschemenz et encombremenz vers toutes personnes, et guarder sur ce de touz damages (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1331, 159).

B. -

Bailler qqc. en delivre. "Restituer qqc." : ...et se à recepvoir faisoit, à malvaise cause s'estoit ad ce opposés, en devoit dequeir, adrechier et amender et ce qui estoit en le main du Roy pour l'opposition des parties leur devoit estre baillié en quitte et en delivre (Hist. dr. munic. E., t.1, 1374, 387).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre