Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
COUTUMIER
  Tri :
9 exemples
 1 Femme coustumière a la moitié en doaire de la terre son seigneur espoux, et la moitié ès meubles ; et paie la moitié des debtes. Mes elle ne met riens en l'aumosne de son seigneur. Et doit tenir son doaire en bonne estance. Et doit metre la moitié en toutes les coustumes et devers que les choses deivent ou nom de héritiers. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 339).
 2 Et einsi n'a home coustumier bail d'enfant coustumier se il n'est son père ou sa mère, puis que il scet bien dire à qui il vieult aler. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 341).
 3 Et par telle voie est entre les coustumiers quant aux chosses tenues noblement. Et quant aux chosses rousturières, se partent rousturièrement. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 186).
 4 ...un appellé Lucas Rochier, qui estoit homme de petite conscience et coustumier de prendre à loier buefs, vaches et autres bestaux des granz seigneurs du païs (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 23).
 5 ...un nommé Jehan Bouchart demourant au dit Cherveux, qui estoit homme coustumier de mener vie dissolue, maintenoit la femme du dit Gilet (Doc. Poitou G., t.6, 1394, 167).
 6 Le dit conte proposant et disant à son desblasme, que des dites renunciacions et acort ce qui en avoit esté fait avoit esté fait à la requeste de sa dite mere et en la presence de pluseurs de ses amis charnels, et par leur conseil, c'est assavoir du vidame de Chartres, (...) et de pluseurs autres sages et coustumiers du païs d'Anjou (Doc. Poitou G., t.2, 1347, 377).
 7 Et pour ce parlerons nous de coustumes verifiées par les bons coustumiers de France, selon ce qu'il en ont veu user es chastellenies qui se gouvernent par coustumes de France. Si demande le roy nostre seigneur aux coustumiers qui lui responderoit sur ce comment il en ont veu user es chastellenies qui se gouvernent aux coustumes de France. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 214).
 8 ...depputons par ces présentes, appellez avecques [vous] les officiers des barons et chastelains, anciens coustumiers, et autres expérimentez de nostredit païs d'Anjou que verrez estre à faire, à interpréter et déclairer lesdites coustumes, par manière que pour le temps advenir ne puisse avoir ambiguïté ou différance (Roi René vie L., 1458, 287).
 9 ...aucuns fermiers, peagiers, coustumiers et autres pourroient faire difficulté ou revocquer en doubte se les dis marchans et mesnagiers sont ou seront cy apres demourans et residens en nos dite ville (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 473).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre