Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COURONNE     
FEW II-2 corona
COURONNE, subst. fém.
[T-L : corone ; GD : corone ; GDC : couronne ; AND : corone1 ; DÉCT : corone ; FEW II-2, 1208b, 1209 : corona ; TLF VI, 348a : couronne]

A. -

"Cercle destiné à ceindre la tête"

 

1.

"Morceau de parchemin façonné en forme de couronne (entourant la tête d'un condamné et portant inscription du motif de la condamnation)" : Si fu condempné (...) à courre la ville de Paris par les rues et quarrefours sus I tumerel, liez en sa teste une coronne de parchemin où la cause de sa condempnation estoit escripte de grosses lettres roiges (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1344, 156).

 

2.

"Cercle qu'on met sur la tête comme insigne d'autorité, de dignité"

 

a)

P. méton. [La couronne comme symbole]

 

-

"Pouvoir royal"

 

.

Venir à la couronne : ...le Roy, depuis qu'il est venu à la couronne, a mis toute la peine qui luy a esté possible de mettre à garder et entretenir son royaume en paix (Roi René vie L., 1465, 310).

 

-

"Royaume, État" : ..pour l'evidant bien et prouffit de nous et de nostre dicte seigneurie et couronne, et aussi pour les grans secours et aides que en povons recouvrer à noz besoings et necessitez, comme par experience le avons congneu, vueillons incorporer, retenir, maintenir et entretenir à toujours en et soubz nostre dicte main et seigneurie de nostre dicte couronne ligement et nuement (Doc. Poitou G., t.8, 1436, 103).

 

.

Couronne de France. "Royaume de France" : Nous, acertainez des bons et agreables services que les diz exposans nous ont faiz et à noz predecesseurs ès dictez guerres, et de la vraie amour et parfaite loyauté, que il ont eue à nous, à noz predecesseurs et à la couronne de France, aux diz exposans, leurz complices, (...) pardonnons, de nostre grace especial, auctorité royal et certaine science, le port d'armez et tous les cas dessus diz avec toute offense (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 350). ...en acquictant leur loyaulté envers nous et nostre dit seigneur et pere et la couronne de France (Doc. Poitou G., t.8, 1436, 102). ...nostre frère et cousin, par son testament ou ordonnance de derrenière volonté, nous eust fait, constitué et ordonné son heritier universal, et entre autres choses par sondit testament nous eust delaissé ledit viconté de Chastelleraud, pour icellui estre joinct et uny à la couronne de France, sans ce que il en peust jamais estre osté ne separé ; depuis lequel trespas, nous eussions differé et delayé de accepter ledit laiz d'icellui viconté, soubz umbre de certains troubles et empeschemens (Doc. Poitou G., t.12, 1482, 559).

 

b)

ICONOGR. "Représentation de la couronne royale (sur une monnaie)" : ...la somme de vint neuf escuz d'or à la couronne de France, du pris de quarante deux gros monnoye de Flandres l'escu (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 336).

 

-

MONN. : ...vint escuz d'or appellez couronnes de France (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 533).

B. -

P. anal. "Petit cercle rasé au sommet de la tête des ecclésiastiques" : ...Beaugendre ilec lui bailla plusieurs coups et colées, et entre les autres lui bailla ung coup sur la teste environ la couronne (...). Et après ce ledit Beaugendre aluma une chandelle, et en sa main print ung pié de brechet, duquel lui donna sur ses piez, jambes et braz et autres parties de son corps (Doc. Poitou G., t.9, 1448, 85).

 

-

Porter couronne. "Être clerc" : ...s'il ne se paieent, ne doient faire tensurer ne porter couronne lez hommes qui sont de ladite condition sans mon congié et licence. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1408, 567).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre