Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSITION     
FEW II-2 componere
COMPOSITION, subst. fém.
[T-L : composicïon ; GDC : composicion ; AND : composicion ; FEW II-2, 985 : componere ; TLF V, 1195a : composition]

A. -

DR. "Arrangement par lequel qqn qui a commis un acte contraire aux lois, évite la peine de son crime, moyennant une somme d'argent fixée par le juge" : ...il est ordonné que nulz des prevosts de monseigneur ne reçoivent de cy en avant dons, ou composicions par maniere de dons, des subgiéz de leurs prevostés (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 65). ...et aussi, sur les déliz et excès, qui bonnement ne pourront estre attains par voie judiciaire, pourront composer au proffit du seigneur comme bon leur semblera, et toutes les composicions dessus dictes feront enregistrer et baillier au receveur général. (Hist. Lille T., t.1, 1386, 80).

 

-

Prendre composition de qqn : Item, comme Aymeri Engibaut fust souspeçonnez d'avoir emblé un beuf et mis le feu en un tas de fiens ou paille, et sur ce fust appellez en la court de Chasteamur, le dit Philippes Gilier et les genz du Galois le firent convenir devant eulz, à Fontenay, et pristrent composition de li jusques à la somme de trente livres (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 185).

 

-

Recevoir qqn à composition : Et après sur ce se soit trait par devers nous (...) le sire de Partenay, (...) et nous ait moult humblement supplié que nous au dit chevalier feissiens grace, ad fin d'eschiver plus grans travaux ne escandele n'en peust estre aus amys du dit chevalier, ne à li meismes, nous le vousissons recevoir à finance ou composicion sur les diz cas, proposez contre li. (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 118). Et combien que depuis, à sa requeste et priere, nous l'eussions receu sur ces choses à composicion parmi la somme de IIIIm. frans d'or (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 18).

 

-

Venir à composition avec qqn : ...Jehan Sance, espaignoul, fu pris par le Galois de la Heuse, lors capitaine de la terre de Belleville, pour aucunes forfaitures, de quoy le dit Galois les accusoit, pour les quelles le dit Jehan vint à composicion avec le dit Galois (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 186).

B. -

"Arrangement d'un débiteur avec son ou ses créanciers" : ...lesquiex priour et frères, pour le proffict d'eux et dudit hostel, congnurent et confessèrent avoir faict contraict et composicion o ledit Guillaume Jourdan (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1354, 172).

 

-

Faire composition avec qqn : ...que aucuns des diz debteurs ne paie aucunes debtes aus diz usuriers, ou à leurs hoirs, ou à leurs facteurs, ne face avec aucun d'eulx composicion ne accort, ne autre actemptat en prejudice de nostre ordenance (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 417). À lui, la somme de dix frans par lui renduz en recepte au prouffit de mondit seigneur par sondit compte finy IIIcXV, folio CII, en une descharge faicte le derrenier jour d'octobre IIIIcXV par lui levee sur le prieur de Paluaul, par composicion par lui faicte avec messeigneurs des comptes de mondit seigneur à Dijon pour cause du service d'un sommier qu'il doit à mondit seigneur de son heritaige (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 73). ...lesdites six oes escheues du temps de ce compte sont comprinses en certaine composicion d'arreraiges faiz entre mesdiz seigneurs Prevost des marchans et eschevins de ladite ville de Paris et ledit abbé et couvent dudit lieu de Sainte Geneviefve (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1440-1441, 190).

C. -

"Accord établi au sujet d'une redevance à payer au seigneur ; la contribution elle-même" : De Jehan Sacquespee, receveur de la composicion des aides en Artois, la somme de mil frans sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause de sa recepte, en deniers paiez à reverend pere en Dieu monseigneur l'evesque d'Arras sur ce qui lui peut estre deu à cause de ses gaiges desservis pour le voiaige de Constance (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 8). Et si ne seront [les habitans] capables ne asseables d'oresenavant à quelque taille, ayde, subside, gabelle ou autre composition. Et se ne pourra le Roy ou ses gens faire ne ordonner grenier de sel ne autres choses pour y submectre les dis habitans. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1482, 120). ...la composicion de Rethelois avec le revenu des greniers et chambres à sel establies en toutes les contez, terres et seigneuries qui furent à feu mon cousin le conte de Nevers (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 236).

D. -

"Recevance compensatoire d'un acte" : De Perrenote, fille bastarde de messire Berthelemi Commere, d'Ouzieres, pretre, la somme de douze frans demi, pour la composicion de sa legitimacion faite et expediee par messeigneurs des comptes à Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 79). ...les anoblissemens et amortissemens de choses données aux eglises, composicions de frans fiefz et nouvaulx asquestz, dont l'on dist que le dit feu duc de Bourgongne par cy devant a donné aucunes lettres (Hist. dr. munic. E., t.1, 1477, 431).

 

-

Lettre de composition : Et touz ceulx qui finé ou composé auront avecques vous des dictes acquisicions et amortissemens, tant de gens d'eglise comme de non nobles, par rapportant une foiz copie de ces presentes et quictance du receveur à ce commis de par nous, avecques voz lettres de composicion faicte sur ce, soient et demeurent quictes (Doc. Poitou G., t.6, 1394, 157).

E. -

"Accord, moyennant compensation financière, avec un ennemi, pour ne pas être attaqué" : Dune aide (...) pour poier à Messire Bertran Duguesclin partie de XIIIIm frans qui li estoient deuz pour une composition faitte avec li pour le vuidement du chastel et ville de Carenten (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 33). À Martin Paulet, pour lors cappitaine de Cherebourg (...) pour une composition faitte par mes dis seigneurs au cappitaine de St Sever par VIxxX frans pour tenir le païz de Monseigneur, hors le Clos de Costentin, quitte et paisible de toutes raencons, services, aides et autres servitudes (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 227). Pareillement fut hyer pris et mis en mon obeissance le chasteau de Gayette, et se sont ceux qui estoient dedens rendus par composition, leurs vies sauves et leurs biens à ma volonté. (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 185).

F. -

Prendre composition que. "S'accorder sur la suite à donner à qqc. ; combiner que" : ...et prindrent ledit Langlois et ledit Dieudonné composicion ensemble que ainçois qu'ilz entrassent oudit hostel qu'ilz laisserent endormir ledit Valée et ladicte femme (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1434, 294).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre