Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
COMPAGNIE
  Tri :
22 exemples
 1 Dictes à vostre [frere] qu'il garde bien mon bateau, et se garde que je ne le treuve point dedens, car se je lui trouve, je lui feray mauvaise compaignie. (Doc. Poitou G., t.8, 1444, 176).
 2 ...ledit suppliant (...) tira oultre son chemin et l'abandonna et laissa à ceulx qui le conduisoient, et s'en ala devant, pensant bien que ceulx qui le menoient lui feroient mauvaise compaignie. (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 307).
 3 ...les gaiges de moy écuier banneret, un chevalier bachelier et neuf vins escuiers de ma compagnie desservis et à desservir aux gaiges du Roy (Cartul. Laval B., t.2, 1411, 400).
 4 À messire Gerart, seigneur de La Guiche, chevalier banneret, bailli dudit Mascon, la somme de deux mille cens quatre vins six frans trois gros, en prest et paiement à lui fait sur les gaiges de lui et des gens d'armes et de trait de sa compaignie et soubz son estandart, ou nombre de deux cens quatre vins unze paies demie, receuz et passez à monstre audit lieu de Mascon le VIe jour de septembre l'an mil IIIIc et dix huit par messire Hugues de Lenthenne, gruyer du conté de Bourgoingne, à ce commis de madame la duchesse de Bourgoingne, pour estre demourer en garnison en la ville de Mascon pour la seurté et deffense d'icelle (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 567).
 5 ...la somme de 10000 livres qui deuz estoient à monseigneur le duc pour prest par lui fait comptant au roy nostre sire, pour convertir ou payement des gens d'armes qu'il a de present en sa compaignie et en son service pour la seurté de sa personne à l'encontre des Angloiz, ses anciens enemis, et de plusieurs ambaxades que le roy et mondit seigneur envoyent presentement en plusieurs regions (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 15).
 6 À Jaquot Pain et Vin, serviteur ou nom de messire Jehan de Bourbon, chevalier, son maistre, la somme de cinquante frans, pour amener et passer à monstre trente hommes d'armes qu'il avoit promis amener soubz et en la compaignie dudit sire de Thoulonjon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 573).
 7 ...et aussi ayent iceulx exposans esté pris, et par especial le dit Pierre par pluseurs fois, tant par les compaignies, quant elles furent derrainement à Faie, comme par autres noz ennemis, et mis à teles et excessives raençons que il en sont tous desers, si comme il nous a esté tesmongnié (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 81).
 8 Et aussi a le dit suppliant esté à plusieurs et diverses foiz à prendre aucuns de noz subgiez, de nuyt et de jour, en leurs hostelz et autrement, et iceulx menez aux logeis et compaignies dont il estoit (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 295).
 9 ...donnons puissance de faire et faire faire par ses commis et depputez les monstres de nos gens d'armes et de traict, tant de ceulx de la soulde des compaignies des Srs de Pointhièvre, (...) que de ceulx du ban et arrière ban desdits païs d'Anjou, aussi des francs archiers (Roi René vie L., 1468, 328).
 10 Interrogué quelle compaignie de marchandie il y a eue, contraictée et accordée entre ledit Cuer, son maistre, Guillaume de Varye et luy qui parle ; dit et deppose par son serement, que pou de temps après que il qui parle fu marié, il y eut certaine compaignie contraictée et accordée entre eulx, laquelle il a par escript, signée des seings manuels dudit Cuer et Varye, et iceulx Cuer et Varye en doivent avoir autant, signé de sa main. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 37).
 11 Jehan Du Bois, marchant, demourant au Mans, est venu et comparu par devant moy, en l'adjournement que je luy avoye fait bailler pour respondre de ce qu'il povoit devoir à Jacques Cuer et Guillaume de Varye, lequel j'ai interrogué s'il avoit jamais eu compaignie de blefz, draps, ne autres marchandies avec Guillaume de Varye. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 43).
 12 Autre recepte de la revenue des compagnies françoises ordonnées estre cueillies et levées sur le prouffit venant d'icelles compaignies (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1455-1456, 843).
 13 ...ledit Benoist Roy, en un buisson, assez près de l'ostel du père, s'efforça et essaya par deux foiz avoir sa compaignie, mais il ne peut. (Doc. Poitou G., t.12, 1481, 430).
 14 Autre recepte de la revenue des compagnies françoises ordonnée estre cueillie et levés sur le prouffit venant d'icelles compaignies, c'est assavoir de vingt sols parisis prins sur la compaignie montant jusques à cent livres parisis, et dix sols parisis sur la compaignie passant oultre vingt livres parisis (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 62).
 15 ...afin que tous les dis marchans de nos dites ville et Cité de Franchise aient meilleur voulloir de continuer leur fait de marchandise (...), les avons en oultre affranchiz et exemptéz, affranchissons et exemptons de la compaignie françoise et des hansses de Paris, Rouen, Mante et autres villes (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 469).
 16 ...ledit Bougon estoit alé nuytaument en la maison dudit de Dessoubz le Buy, avoit rompu son huis et entré dedens, pris sa femme à force et eu sa compaignie charnèlement, oultre son gré et à clameur de harou (Ch. VI, D., t.2, 1388, 133).
 17 ...Girot et Vilain et Boutevillain distrent a ladicte femme qu'il faloit qu'ilz eussent sa compaignie charnele, dont elle fut refusant, combien qu'elle feust femme toute commune, disant qu'elle estoit affiée audit Boschier. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 383).
 18 ...LJ pièces de fins tiercenez d'Outremer, pour fourrer les robes de madame la Royne (...) et nos dames (...) qui sont de sa compaignie (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 26).
 19 ...2 draps loncs de Bruxelles, l'un acolé et l'autre marbré violet, baillés au tailleur du Roy, par sa relacion, rendue dessus, pour faire corsès d'esté à chevaucher, fourrés de cendal, pour mondit seigneur et ceulz de sa compaignie (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 86).
 20 Et arriva ce lundi à Selles monseigneur le duc d'Alençon, qui ha très grosse compaignie ; et ay aujour d'huy gagné de luy à la paulme une convenance. (Cartul. Laval B., t.3, 1429, 77).
 21 ...audit de Visen quarante frans pour XXXIIII jours qu'il a vacqué, lui IIIe et trois chevaulx, des le XVIIe jour de fevrier mil quatre cens et dix huit, qu'il partit de Dijon, pour avoir aidier à conduire ung char athelé de VI chevaulx chargié de 6.000 frans jusques à Troies, illec sejourné en actendant seure compaignie (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 541).
 22 Messire Bertaut Jobelin, commis et député de par le roy nostre seigneur es parties de Costentin pour acheter vivres et garnisons pour la neccessité du Chastel Cornet, sur le fait de l'imposition de 20 s. pour tonnel et sur le fait de l'arriereban, pour ses despenz et des genz de sa compagnie (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 58).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre