Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AIDE1          AIDE2     
FEW XXIV adjutare
AIDE, subst. masc. et fém.
[T-L : äie ; GDC : aide1 ; DÉCT : äie1 ; FEW XXIV, 162b : adjutare ; TLF II, 258a : aide1]

A. -

"Secours"

 

1.

"Secours financier à une personne en difficulté" : ...en l'argent de le boiste, on prendera le retenue de le tente et l'accat de pluiseurs hostius qui leur faut ; et le retenue d'ichius et li remanans de l'argent de le boiste soit mis et convertis en l'ayuwe et gouvrenance des foivles compagnons anchiiens dou dit mestier (Drap. Valenc. E., 1364, 40).

 

2.

"Secours moral, protection" : ...cestui marquiet il avoient fait et faisoient pour leur grant proffit apparent et pour pieur marquiet esquieuwer, que il leur convenist avoir fait, se il n'eussent fait cestui, et de ce heurent telle ayeuwe que il appartient à loy (Hist. Lille T., t.2, 1391, 473). ...mais défent lui estré donné (...) aucun aide, conseil, confort ou faveur. (Ch. VI, D., t.1, 1402, 236).

 

-

Être en l'aide de qqn. "Être sous la protection de qqn." : ...li dis Wys Ondieu avoit esté nagaires en le ayeuwe et confort des Flamens ennemis du Roy et du royaume (Hist. dr. munic. E., t.3, 1346, 391).

 

3.

Loc. exclam. À l'aide. "Au secours" : A quoy elle fist resistence, en disant qu'ilz ne la meneroient point et qu'ilz faisoient mal, en criant "à l'aide" et se print à ladicte chambrière. (Doc. Poitou G., t.12, 1477, 189).

 

4.

DR. "Titre probatoire à l'aide duquel on obtient l'appui des magistrats communaux, en particulier pour prouver l'existence ou le paiement d'une créance" : Et pour chou que li ditte Ysabiaus, tant pour li comme pour les dis hoirs, ait ayuwe et warant de le saisine et tenure devant ditte et de çou que elle en a paiiet, si en est chis escrips fais et livrés en le main et en le warde des eskievins de Tournay (Chirogr. tournais. R., 1353, 58).

 

Rem. FEW XXIV, 162b signale la forme ayuwe comme a. flam.

B. -

[Idée d'obligation ou de contribution financière]

 

1.

"Obligation contractuelle du vassal envers son seigneur dans quelques occasions particulières, en contrepartie de laquelle un fief lui est concédé" : Dune autre aide, nommée aide dost, levée en ladicte viconté sur les nobles ou moiz de mars CCCLXVII et receue par ledit viconte, cest assavoir XV l. pour chascun fieu entier, et audessus et audessoubz à la value, sur ceulz qui nestoient ne montez, ne armez, ne prests daler servir Monseigneur en son païz d'Avrenchin contre certains Bretons et autres gens de compaigne qui faisoient guerre contre le royaume et le païz de Monseigneur (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 43). ...et partant de rente comme dit est, et par le service de provostey et aides et soubz aides coustumières, appartenantes à fieu noble, lesdiz mariez promistrent et s'obligèrent, pour eulx et pour leurs hers ausdiz priour et frères et à leurs successours, ladite pièce de terre garantir (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1395, 204). ...et aussi lui est deu par reson du tout reliefs, estrennes et les aides coustumières, quant les cas s'ofrent, avec service de prévosté. (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1414, 231). De Jaques Willin, receveur de chastellenie de Lille et commis de par mondit seigneur, que Dieu pardoint, à recevoir les aydes venans des composicions faictes de ceulx qui tiennent fiefz et arriere fiefz de mondit seigneur ou d'autres, qui point n'avoient esté ou envoyé en son service et armee qu'il fist es parties de France (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 435).

 

2.

"Secours en argent accordé au roi ou au seigneur pour soutenir des dépenses extraordinaires (principalement dépenses de guerre)" : Dune aide de V s. pour feu, nommée laide des glaives, cuillie et levée par toute la ville et viconté d'Orbec pour un an (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 42). ...Chapitre de Saint Pierre, imposé à XXV frans, ne volt paier que XII frans, par ce que les deux pars des chanoines estoient absenz et que audit ayde il ne s'estoient point consentis (Trés. Reth. S.L., t.2, 1382, 283). De Gui Guilbaut, tresorier de Boulenoys et receveur de l'aide nouvellement accordee à mondit seigneur par son pays d'Artois, la somme de unze cens cinquante huit frans monnoye royal (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 8). ...lesdites places furent lors establies de certain nombre de gens d'armes et de trait, la soulde et paiement desquelx fut ordonnée estre prinse, cuillie et levée par fourme d'un aide nommé appatiz esdits païs d'Anjou et du Maine (Roi René vie L., 1444, 253). ...Guillaume le Clerc, huissier des generaulx sur le faict de la justice des aides ordonnés pour la guerre (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1450-1451, 709).

 

3.

"Imposition" : Des maire, eschevins, manans et communité de la ville de Hesdin, la somme de quatre cens frans monnoye royal, pour prest par eulx fait à monseigneur le duc de Bourgoingne, à reprendre icelle somme par lesdiz maire, eschevins et communité sur le premier impost en quoy icelle ville seroit assise et imposee par le premier ayde qui seroit prouchain aprez accordé à mondit seigneur en son pays et conté d'Artois (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 258). Dudit Robert Louvel, receveur dudit domaine et autres aides octroyés par le Roy nostre sire à ladicte ville, que mesdits seigneurs Prevost des marchans et eschevins de ladicte ville lui ont mandé et expressement ordonné prendre sur la recepte desdites aides, pour ce que ladicte recepte du demaine ne peut fournir aux charges, devoirs et autres necessites qu'il a à supporter (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1442-1443, 318). Autre recepte qui par cy devant a esté faicte des deniers des aides appartenant à ladicte ville de Paris, pour estre tournés et convertis ou payement des robbes de mesdits seigneurs Prevost et eschevins et clerc d'icelle ville (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1456-1457, 908).

 

-

En partic. "Taxe sur les denrées" : ...et disoit que, en despit d'eulx, il leur en feroit de pis, et que les gentilz hommes mesmes, maugré leurs deus, feroit il paier comme asniers les aides des denrées que ilz vendroient (Doc. Poitou G., t.6, 1391, 50). De Jehan Mairet, grenetier d'Ostun, sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause dudit grenier, la somme de trois cens frans, en deniers paiez aux marchans et habitans du chastel d'Ostun ausquelz ilz estoient deuz pour prest qu'ilz avoient fait de leur porcion de l'aide d'un denier pour saloignon qui se vend audit grenier (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 237). ...Jaquot de Lyon, jadiz commis par feu mondit seigneur le duc à recevoir du grenetier dudit Semur l'aide de quarante solz tournois pour muy de sel de mer et de quatre solz tournois pour charge de sel de Salins que l'en vendoit oudit grenier, pour convertir c'est assavoir, la moitié en la fortifficacion du chastel dudit Semur, et l'autre moitié en la fortifficacion de la ville dudit lieu (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 490).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


Fermer la fenêtre