Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CIVIL
  Tri :
7 exemples
 1 Ledit jour me furent présentées par maistre Pierres Baulin, unes lectres royaulx (...) par lesquelles le Roy octroye audit seigneur de Culant terme jusques au premier jour de mars (...). De laquelle lectre ledit Baulin m'a requis mon atache et expédicion, ce que j'ay différé de faire pour ce que mesdiz seigneurs les trésoriers ausquelx s'adresse en premier lieu ne l'ont expédiée, et aussi qu'il m'a semblé qu'elle n'estoit civille pour ce que il semble que le Roy ne doit donner ledit délay ou préjudice de Jacques Cuer et des criées qui se font de ladicte terre. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 127).
 2 ...les cas dont il estoit approchiez estoient viex et anciens, obscurs et doubteus, et que l'en n'en puet mie avoir pleine prove, avons receu la dicte finance et tourné les cas dessus diz, se aucuns en y avoit, criminels à civiles (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 358).
 3 Se aucun est prins ou detenuz en aucune juridicion du prince ou d'autre, soit pour cas criminel ou civil, il doit estre renduz à son seigneur pour justicier, s'il n'estoit prins au cas present ou eust despit fait au prince qui feust notoires. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 106).
 4 ...pardonnons le dit fait et toute paine criminelle et civille que, pour occasion d'iceli, il pevent avoir encouru ou deservi envers nous. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8).
 5 ...nous voulons estre enfourméz plus à plain pour lesdiz meffaiz faire adrecier et amender à fin civile, par ceuls qui en seront trouvéz coulpables, selon la maniere et qualité des meffaiz (Trés. Reth. S.L., t.2, 1337, 39).
 6 ...Me Jehan Doulsire, greffier civil ou Chastelet de Paris (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1446-1447, 519).
 7 ...pardonnons (...) le fait dessus avec toute paine, offense corporele et criminele, que les dessus nommez Robineau et Andiau et chascun d'eulz, pevent avoir encouru, commis et perpetré envers nous pour occasion du dit cas, lequel nous avons tourné et converti en pur civil (Doc. Poitou G., t.5, 1385, 258).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre