Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CHEF
  Tri :
44 exemples
 1 Et avoech ochirent et dépéchièrent Pietre le Jovene, et depuis apriès fisent de nuit traire hors de prison Pote, frère dou dit bailliu, et lui fisent, sans loy et sans jugement, coper le kief. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1361, 786).
 2 ...par vertu des quels dons tous les biens meubles et heritaiges de la dicte exposante ont esté pris, occupés, donnez et distribuez, aussi bien ceulx de son chief comme autres et telement que il ne li est rien demouré dont elle et son dit [filz] puissent vivre, et pour ce soit en aventure de querir son pain (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 161).
 3 ...ceulx qui avoient esté chief et principalx en la besongne, et le dit Robert, sont devenuz hommes dudit évesque et de ses successeurs à cause de son église, et lui ont fait amende honnorable (Ch. VI, D., t.1, 1383, 39).
 4 ...audit Sibuet et ses compaignons chiefz de chambre, 150 frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 571).
 5 ...Jehan de Gingnis, escuiers banneres, Jaques de Labespin, escuiers, tous chiefz de chambre, et ayans soubz eulz des gens d'armes et de trait receuz et passez à monstre audit Chastillon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 596).
 6 ...ordonnons que quelzconques noz vassaulx (...) ne tiengnent d'ores en avant quelxconques garnisons de gens d'armes et de trait en aucunes villes ou forteresses de nostre dit royaume et seigneurie, si non ès frontieres qui par nous ou par les chiefs de guerre de par nous seront establies et ordonnées contre noz ennemis et adversaires, et ne tiengnent ou receptent quelxconques larrons, pillars, robeurs ou espieurs de chemins (Doc. Poitou G., t.8, 1431, 4).
 7 ...pour les gentils hommes de l'ostel, secrétaires, chiefz d'office, clerons, et paiges, lesquels sont en nombre IIIIxxI, à III aulnes et ung quartier pour homme (Comptes roi René A., t.2, 1453, 403).
 8 ...uns chascuns demourans en ladicte ville portans son chief, appelléz proprement faisans... chief d'ostel, sera tenus de paier et paiera audit conte, ou à son certain mandement, au jour de feste saint Remy ou chief d'octembre (Trés. Reth. S.L., t.2, 1351, 135).
 9 ...et pour lesdis deulx ponciaulx, chascun chief d'ostel, tenant cheval es villes de Tourcelle, de Chaumont et de Cuilly, doit I pain en pris de II deniers (Trés. Reth. S.L., t.2, 1384, 311).
 10 Nul vaasseur ne puet relachier larron ne larronnesse sanz l'assentement du chief seigneur, ou de son commendement. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 226).
 11 ...le suzerain que la coustume appelle le chief seigneur (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, 1463, 310).
 12 Et touteffois que on va en l'ost en corps de ville, ly maires doibt estre en quief, aux coustz et frais de le ville, et livrer s'ordonnance telle qu'il appartient à luy. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1373, 384).
 13 Serfs servages sont ceulx qui sont serfs de leur chief et de leur teste et doivent chascun IIII deniers au seigneur pour la rainçon de leur chief. Et puet le seigneur prendre tous leurs biens, quant il lui plaist, leurs personnes mettre en hostages, vendre et aliener quant il lui plaist au seigneur comme son serf, qui ne se puet desavouer de lui par quelque maniere que ce soit, fors que tant que quant li serfs servages n'a que mangier, le seigneur est tenuz de lui donner son vivre. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 260).
 14 Et quant aux 4 poinctz bailliéz par escript et de bouche par les dictes parties, c'est assavoir pour le seel du dict bailliaige de Bethune et le langaige des lettres de l'eschevinaige du dict Bethune, ouquel langaige le bailly voeult qu'il soit mis en chef et se veult seeller avec le seel aux causes d'icelle en prendant sallaire ; le second pour les afforaige de vins (Hist. dr. munic. E., t.2, 1422, 162).
 15 ...et toutesfois [ilz] prindrent en sondit hostel vint trois chiefs d'aumaille (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1428, 100).
 16 ...une certaine nuit, se transporta en ung touet ou estable, où lesdiz Guillame du Bruilh et Blayve, son père, avoient et tenoient leur bestiail, et ilec print et enmena environ vint cinq chefz, tant brebiz que moutons (Doc. Poitou G., t.9, 1449, 154).
 17 Pour demie livre de soye vert pour faire ruban appartenant audit paveillon. (...) Pour VJ botes d'or de Luques, pour faire ledit ruban. (...) Pour livre et demie de chief de soye, pour faire cordes à tendre ledit paveillon. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 29).
 18 À Lagasse, cordier, pour six chiefs de cordes de fille et quatorze douzaines de trayes de chanvre pour faire les hours (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 606).
 19 ...laquelle [meson] joint d'un costé à la meson dudit Guillaume de la Flèche, et d'autre costé à la meson feu Reinart de Mazoins, et joint d'un chief au mur de la dicte cité et de l'autre à la rue Baudraière. (Cartul. Laval B., t.2, 1335, 197).
 20 ...ès demoines et feyages de la dite maison d'Ansigny, enclos dedens les mettes ci-après declairés, c'est assavoir du pontereau qui est ou chemin par ou l'en vet de Pontieux à Saint-Ligier près d'Aunay (...) et d'ilec tranche le dit chemin au travers et s'en va la dite division entre la dite riviere et les terres gaaignables droit à Laubespin, qui est au chief des terres de Guillaume Roilh (Doc. Poitou G., t.2, 1341, 195).
 21 ...uns chascuns demourans en ladicte ville portans son chief, appelléz proprement faisans... chief d'ostel, sera tenus de paier et paiera audit conte, ou à son certain mandement, au jour de feste saint Remy ou chief d'octembre (Trés. Reth. S.L., t.2, 1351, 135).
 22 ...se il avenoit que li uns ou plussieurs des eswars, (...) fuissent de fais contraires, est ordenet de remuer au kief des quatre mois (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1372, 409).
 23 ...uns aprentis n'estoit en subjection que un an et pooit devenir mestres au kief d'iceli an passet en paiant pluiseurs debittes de droitures a le boiste d'iceli mestier et autres pluiseurs boitoires a leur tres grant frait et damage (Drap. Valenc. E., 1399, 47).
 24 Du meilleur chief des serfs, bastars et incommelins es partie de la ville et chastellenie d'Audenarde (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 51).
 25 ...on ne puet riens demander à ceulx qui sont mendres d'aages ou en advouerie, jusques à ce qu'il soient à chief croissant ou en aage souffisant et hors d'avouerie (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 147).
 26 Il semble au séneschal que le Roy en vendra mielx à chief s'il le veult entreprendre, que le roy Loys, ne Charle. Mais ne se pourroit faire sans forte et aspre guerre et hastive, avec le tiltre et le droit qu'il y a, comme il pourra appère par ce que ledit Gieffroy emporte. (Ch. VI, D., t.2, 1385, 68).
 27 ...ceulx qui avoient fait plusieurs machinacions et entreprinses (...) sans cause qu'ilz eussent de ce faire, sont trés mal venuz à chief de leurs mauvaises et damnées entreprinses. (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 212).
 28 Item, l'ommage du fiéz que je meisme en mon chief et de mon acquest tien de mi meisme à la cause de madite compaigne et comme son marit (Trés. Reth. S.L., t.2, 1383, 294).
 29 ...quant est à une ferme que tient Guillaume le Clerc, nommée la ferme de Sauquentot, de laquelle le chief est assis en la sergenterie de Basqueville (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 343).
 30 ...voulons et nous plaist que ledit lieu, chastel et place fort soit doresenavant le lieu et chef d'ommage desdiz lieux et choses reservées (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 427).
 31 ...afin que eux et leurs choses puissent estre et demeurer paisiblement en nostre royaume, en temps present et avenir, les diz abbé et convent, leurs donnez, familiers, hommes de corps et de condicion, avec leurs maisons, granges, possessions et touz leurs autres biens, quels qu'il soient, assis dedens nostre royaume de France, en chief et en membres, prenons et recevons dès ore en droit, de certaine science et de grace especial, par cestes presentes lettres, en nostre protection et garde especial (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 423).
 32 ...les diz religieus, prieur, commandeurs et freres, leurs donnez, familes et hommes et femmes de corps de condicion serve, avec leurs maisons, granches, posessions et touz leurs autres biens, quelx qu'il soient, assiz et estanz dedans nostre royaume, en chief et en membres (...) mettons dès orendroit à tousjours especialment par ces presentes, en la main, protection et garde especial de nous (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 25).
 33 ...disoit nostre dit cousin que sa dicte baronnie, tant en chief comme en membres, a esté et est franche, exempte et quitte de touz rachatz (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 346).
 34 ...lequel hospital et prieur et frères, tant en chief que en membres, avecques leurs familiers, hommes, églises, chapelles, patronnages et mesmes le droit du patronnage de l'une des portions de l'église parroissial de Saint Denis le Gast à eulx donné par feue dame Jehanne de Saint Denis (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1451, 269).
 35 Du meilleur chiefz des serfz, bastars et incommelins, et de la rente du balfaert de Maldeghem : le bailli de Bruges en compte, et pour ce... neant (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 77).
 36 ...et entre autres privileges leur a esté donné et concedé qu'ilz puissent et leur soit loisible avoir ung juge royal par ressort, qui puisse congnoistre et decider de toutes leurs causes et querelles, tant en demandant que en deffendant, et tant en chief que en membres. Et en usant desdiz previlèges, iceulx supplians ont aucune foiz eu leur juge par ressort en nostre ville de Limoges, le juge du parage illec ordonné, autrefoiz à Chinon, le juge des exemps par ressort (Doc. Poitou G., t.12, 1476, 62).
 37 ...la ville et cité d'Angiers, qui est chief et capitalle du pays et duché d'Anjou, (...) laquelle, puis aucun temps en ça, par deffaut de police et conseil, et qu'il n'y a eu aucune communaulté comme il y a en plusieurs autres bonnes villes et citez de nostredit royaume, est très fort diminuée et apourie, et les fossez, murailles, portaulx, boullevert et autres emparemens et communs affaires d'icelle si mal traictez, régiz, gouvernez et conduiz (Roi René vie L., 1475, 355).
 38 Et en signe de ce, ont les diz des estas, bailler et délivrer à mes dis seigneurs les commis, les clefz des portes de la dite ville de Dijon, comme la chief ville et capitalle de tout la dite duchié, et ont promis et promectent les diz des estas par la voix et orgain que dessus, que ilz et chacun d'eulx, tant en général comme en particulier, seront doresenavant bons et loyaulx subjectz au Roy (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 96).
 39 L'on doit premierement toucher le chief de la querelle et puis les deffaulx (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 69).
 40 ...uns chascuns demourans en ladicte ville portans son chief, appelléz proprement faisans... chief d'ostel, sera tenus de paier et paiera audit conte, ou à son certain mandement, au jour de feste saint Remy ou chief d'octembre (Trés. Reth. S.L., t.2, 1351, 135).
 41 ...et se obligarent li devans dis de Lestanne, par la foy de leurs corps, et sur l'obligacion de tous leurs biens à rendre et à paier, un chacun an, à monsigneur de Flandres, à cause de sa conté de Rethet : cis qui tenrat charrue, son chief portant, I sestier d'avainne, et cis qui point de charrue ne tenrat, son chief portant, demi sestier d'avainne, pour cause d'etre en sauvement dudit monsigneur de Flandres, à cause de sa conté de Rethet (Trés. Reth. S.L., t.2, 1351, 139).
 42 ...chascun bourgois et bourgoise, chief portant, estant en ladicte ville, me doit chascun an, au jour dessus dit, un quartel d'avene et une poulle (Trés. Reth. S.L., t.2, 1380, 274).
 43 ...tous ceulx demourans à Viviers, à Tumecourt (...), tous ensemble, tant hommes comme femmes, leurs chief portans, non clers, doient, au jour de la saint Remy ou chief d'octembre, chascun an, dix livres parisis de taille (Trés. Reth. S.L., t.2, 1407, 529).
 44 Et de leur meuble et conquestz [des gens remariés] durant la communicté, les mineurs qui ne sont que ung chief auront le tiers, et les mariez chascun ung tiers s'il plaist aux mineurs acteptez communicté eulx venuz à leur aage ; si non ilz prendront et auront la moctié des biens meubles pour la part de leur pere ou mere trespassés, et ne prendront riens en conquestz si ilz ne acteptent communité. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 230).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre