Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CAPITAINE     
FEW II-1 capitaneus
CAPITAINE, subst. masc.
[T-L : capitaine ; GDC : capitaine ; AND : capitain ; FEW II-1, 255b, 256a : capitaneus ; TLF V, 139a : capitaine]

A. -

ART MILIT.

 

1.

"Chef d'une compagnie d'hommes d'armes, responsable aussi bien de la préparation (recrutement, équipement, armement) et du service en campagne, que de la gestion administrative (montre, solde)" : Messire Jehan de Blaisy, chevalier, capitainne de VI chevaliers et XIIII escuiers, gens d'armes estans en la compaignie du Roy par retenue vérifiée en la Chambre des comptes, pour leurs gaiges du moys de février, l'an IIIIxx, par mandement du Roy et quittance dudit capitaine, randues en ce terme à court, la monstre veue par messire Pierre de Villiers, grant maistre d'ostel (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 127).

 

-

Capitaine des archers : ...Jehan Petit, capitaine des archiers de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 39).

 

-

Capitaine des francs archers : Robert de Clamorgan, cappitaine des francs archiers d'Alenson (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 607).

 

-

Capitaine des gens d'armes et de trait : ...Lucques de Jaire, escuier, capitaine de gens d'armes et de trait (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 54).

 

2.

"Chef d'une garnison, responsable de la défense d'une région, d'une ville ou d'une forteresse" : Dudit Jehan de Creppon, que receut Ferrando d'Ayenz pour le temps quil estoit connestable de Cherebourg ou nom des cappitaines dudit lieu de Cherebourg (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 57). De messire Girart Le Costre, à cause de sa mote de molin et 11 cens de terre hors Courtray, pour la Saint Jehan CCCC et vint, en deniers paiez à Wulfart de Ghistelle, capitaine du chastel de Courtray... 6 l. (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 461). À Hayne de Leaue, chevaucheur de mondit seigneur, que icellui seigneur lui a donné pour paier sa raençon à ceulx de la garnisson du Vivier en Brye, 80 frans, lequel nouvellement en portant lettres de par mondit seigneur à Pierre Le Veriat, cappitaine de Brie Conte Robert, a esté prins et destroussé par ceulx de ladicte garnison et mis à raençon à ladicte somme (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 399).

 

3.

Capitaine general

 

a)

"Commandant en chef des armées royales dans une province (sous l'autorité du gouverneur de cette province)" : ...Bouciquaut (...) capitaine général des pays de Languedoc (...) fist exécuter (...) quatre desdiz compaignons (...) et les autres fist appeler à ban (Ch. VI, D., t.1, 1416, 381).

 

b)

[En Bourgogne] "Officier désigné, à titre exceptionnel, pour prendre le commandement de l'armée en l'absence du duc de Bourgogne" (synon. capitain) : À messire Jehan de Neufchastel, seigneur de Montagu et de Fontenoy en Voyge, chevalier, conseillier et chambellan de mondit seigneur, garde et cappitaine general du pays de Bourgoingne ; la somme de trois cens soixante frans sur ce qu'il lui est et sera deu à cause de sas gaiges de ladicte cappitainerie, qui sont de 80 frans par mois (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1418, 102).

B. -

MAR.

 

1.

"Officier exerçant le commandement d'un navire (ou de plusieurs navires) et des hommes d'armes montés à bord" : Mahieu Quiefdeville, sergent d'armes, capitaine de la barge Saint Denis, dont Thomas Orient est maistre, pour les gaiges de 200 hommes pour un moys (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 46). Pierres Barbevaire, sergent d'armes, capitaine de 3 galies (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 50). ...Robert de Grosmesnil, écuyer, "capitaine de l'une des deux galees qui a present sont au service du roy nostre seigneur en ceste presente seconde armee de la mer du dit seigneur, de laquelle est ordenné estre chief monseigneur de Cliçon, connestable de France" (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1385, 299). A Emery de Chabenay, cappitaine de la galiote de Royen et Martin Ortiz, maistre du balennier de l'Ermine de Vannes, pour 30 douzaines de pain pour avitailler les diz galiote et balennier pour aler de La Rochelle en fors a la mer enquerir des nouvelles de la flote d'armee des Anglois (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1387, 180).

 

2.

Capitaine (de la mer/du navire). "Officier exerçant (sous l'ordre de l'amiral) le commandement de tous les navires et de tous les hommes montés à bord" : Sachent tous que je, Danoys de Laguillon, capitaine de cheste presente armee de la mer, ay eu et recheu de Thommas Fouques, garde du cloz des galiez du roy nostre seigneur a Rouen, du commandement de noble homme et puissant monseigneur Hue Querez, chevalier, amiraut du dit seigneur, les armeurez et artilleriez qui ensievent, pour distribuer a plusieurs personnes alans avec moy en la dite armee (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1336, 11). Robert de Houdetot, cappitaine du navire nostre segneur le roy, a Thomas Fouques, garde du clos des galies, armeures et artilleries dudit segneur, salut. Nous vous mandons que vous faitez fere tost et hastivement ou acheter partout ou vous pourrez trouver des escus et pavois neufs, des lanches (...) et toutes autres armeures et artilleries qui sont et pourront estre neccessaires et convenables pour cheste presente armee que nous entendons a fere pour ledit segneur contre ses anemis en la mer (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1340, 17). ...souz monseigneur Robert de Houdetot, chevalier, capitaine de la mer ou dit an (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 20). Autres prés fais en aoust et septembre l'an 40 par Pierre Davy, lieutenant François de L'Hospital, pour cause de l'armee dont monseigneur Robert de Houdetot fu capitaine, aus patron et maistres des galies et barges de Leure pour un moys commenchant le jour qu'il intrerent en mer. Jehan Preudomme, patron de la galie Saincte Venture en laquelle doit aler le dit capitaine, pour ses gaiges et de 199 hommes (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 53).

 

3.

Capitaine general de la mer et des rivieres. "Officier exerçant des responsabilités de commandement sur toutes les flottes du royaume" : Apparaulx de gallees bailliés et livrés a Jehan Tartarin, patron de la gallee Saint-Victor qui est du roy nostre seigneur, le marquedi 8e jour de may 1359, et cappitaine general de la mer et des rivieres du dit royaume (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1359, 148).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


Fermer la fenêtre