Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BOURGEOISIE     
FEW XV-2 *burg-
BOURGEOISIE, subst. fém.
[T-L : borjoisie ; GD : bourgeoisie ; GDC : burgeisie ; FEW XV-2, 20a : *burg- ; TLF IV, 820a : bourgeoisie]

A. -

"Fait d'être bourgeois d'un endroit, droit de cité ; qualité de bourgeois" : Willaume Hartscene, tonderres, privés à tousjours de se bourgoisie et de sen mestier, pour che que il avoit usé de oster pièches hors de draps entiers, dont li draps acourchoit, et puis faisoit le grant part du drap retraire avoec le liste ostée pour che que li draps apparust entirs ; et pour cest meisme fait fu une pièce d'un tel drap ars devant se maison et il banis à tousjours, sour l'orelle. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1333-1334, 290). ...se aucun vient pour demourer Arraz, il doit estre presentés souffissamment à la Loy et en apres demourer an et jour, avant ce qu'il puist estre reputés pour bourgois ne joir des franchises de la Loy, s'est advisé que d'ores en avant ainsi en soit fait et usé, comme la clause du previlege le contient et joyrent des previleges de la bourguisie, tant comme il auront leur domicille sans fraude es mettes de la Loy. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 399). ...de laquelle ville eulx estans ainsi bourgois, ilz se poront departir au bout de trois ans ou plustost se bon leur semble, sans ce que pour la dite bourgeoisie et demeure des dis trois ans, ilz soient et puissent estre contrains à paier aucun droit d'yssue. (Hist. dr. munic. E., t.3, 1447, 496).

 

-

Bourgeoisie d'assise : ...quiconques welt entrer en ladicte bourgesie d'assise, il y peult entrer en paiant deux solz ; et quiconques en welt widier, il en pueut widier hors en paiant deux solz (Trés. Reth. L., t.3, 1488, 581).

B. -

"Action de recevoir qqn dans le corps des bourgeois" : ...et aura en la lettre contenuz trois tesmoins qui auront esté presens à la bourgoisie faire ou à l'avouement ou au jour de l'advouer. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 78).

 

-

Lettre de la bourgeoisie : ...ce fait et registré, le prevost ou le maire lui doit baillier un sergent pour aler avecques lui au seigneur soubz qui il est departiz ou à son lieutenant, lui faire savoir qu'il est entréz en la bourgoisie de celle ville, à tel jour et à tel an, si comme il est contenu en la lettre de la bourgoisie, en laquelle y seront contenuz les noms des bourgois qui seront presens quant il entrera en la bourgoisie dessus dite. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 293).

C. -

"Ensemble des bourgeois d'un endroit" : ...une autre taillée imposée sur les vins et autres buvraiges de ladicte ville et bourgeoisie d'Avrenches (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 32).

D. -

"Redevance due par les bourgeois d'un endroit" : ...les bourgoisieez et les maisonnages que cil desdictes deux villes doivent chascun an, à deux termes, valent par an environ quatre livres. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1347, 76). ...puelent li emoluments d'icelle ville en amandes, en cens, en tonnieus, en estelages et en bourgisies, valoir environ IIII livres (Trés. Reth. S.L., t.2, 1349, 125).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


Fermer la fenêtre