Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BILLON1          BILLON2     
FEW I *bilia
BILLON, subst. masc.
[T-L : billon ; FEW I, 364b : *bilia ; TLF IV, 514a : billon1]

MONN.

A. -

"Masse d'alliage (destinée à être convertie en espèces) faite d'un métal précieux et d'autres métaux où la quantité de métal précieux est moindre que les autres métaux" : ...consideré que la dite Monnoye de Poitiers et autres de par là chomoyent par deffaut de billion, si comme yceulz generauls maistres disoyent, et que le roy auroit plus grant pourfit asés du monnoyage des diz trois mille mars d'argent que la dite composition ne monte, avons compossé et acordé, ou nom et pour le roy nostre dit seigneur, avec les dessus dis Pierre Larchier et Jehan Germain (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 130). De lui, sur ce qu'il puet et pourra devoir à mondit seigneur, à cause de ladicte monnoye, la somme de deux cens cinquante frans, en deniers payez à messire Guy de Bar, bailli d'Auxois, que ses gens prindrent ou mois de janvier derrain passé sur les gens dudit Jehan Dayne qui lors estoient ou bailliaige dudit Auxois pour amasser billon pour fournir ladicte monnoye de Chalon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 662). En oultre fut trouvé chargié par lesdictes informations, ledit Jacques Cuer d'avoir fait mener et transporter oudit païs d'Alexandrie et vers lesdiz Sarrazins grant quantité de cuyvre, et aussi d'avoir fait fondre et mectre en lingotz en nostre royaume et en aucunes de nos monnoies et ailleurs, grant quantité d'argent blanc alayé en partie de nostre monnoye aiant à présent cours, et d'autre billon à moindre loy de deux deniers ou environ que n'est l'argent aiant cours en nostre dit royaume (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 7).

 

-

Billon à denier. "Alliage où la quantité de métal précieux est faible" : ...paier leur impôt (...) tant en argent du nouveau poinsson (...) et en fretin (...) en billon à deniers et à grains et aussi en argent comptant (Ch. VI, D., t.1, 1422, 415).

 

-

Billon d'or/d'argent : ...icellui suppliant ait esté ordonné commissere par nostre bailli de Rouen, ou son lieutenant, pour prendre garde et arrester tous ceulx qui emporteroient ou feroient emporter billon d'or ou argent, defendu par noz ordonnances estre porté hors de noz plus prouchaines monnoies (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 205). ...ledit Jacques Cuer est encheu ès crimes de concussion et exaccions de noz finances et de noz païs et subgiez, de faulx, de transport de grant quantité d'argent aux Sarrazins, ennemis de la foy chrestienne et de nous, de transport de billon d'or et d'argent en grant nombre hors de nostre royaume, transgression des ordonnances royaulx, crime de lèse-maiesté (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 13).

 

Rem. A. Dieudonné, Bibl. Éc. Chartes 72, 1911, 483, n. 1 : «Au moyen âge, on appelle billon le métal brut, d'ordinaire saucé, destiné à être converti en espèces».

B. -

"Monnaie altérée par un alliage de valeur inférieure au cours légal" : ...un nommé Berthelemin de Mauregard, soy disant procureur du Roy fit une prinse sur les billonneurs et leur seella leurs coffres, puis furent par les generaulz maistres des seellés (sic) et prindrent le billon (Industr. Paris F., 1422, 307).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre