Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BÉNÉFICE     
FEW I beneficium
BENEFICE, subst. masc.
[T-L : benefice ; GD : benefice ; GDC : benefice ; AND : benefice ; FEW I, 324b : beneficium ; TLF IV, 380a : bénéfice]

A. -

"Fonction, dignité ecclésiastique à laquelle est attaché un ensemble de bien-fonds" : A Messire Raoul de la Greve, clerc de Monseigneur, pour don à li fait par Monseigneur d'Avrenches, lieutenant de Monseigneur le Captal, de XII frans par mois pour aide à soustenir son estat, pour ce que pour le temps ses benefices estoient de si petite value quil nen povoit avoir sa chevance ne son estat soustenir (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 119). ...et dès lors ledit Messire Estienne fust tourné devers Monseigneur levesque de Lizieux pour li presenter ladicte presentation, comme il estoit accoustumé du faire, et souz ombre de ce que par avant ledit evesque avoit receu un autre presenté de par le roy de France notre Sire à ladicte eglise, il ne voult recevoir ledit Messire Estienne, en disant quil ne recevroit pas II presentez à un benefice (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 397).

 

-

P. méton. "Lieu même où se trouve ce bien-fonds" : A reverend pere en Dieu, frere Guillaume d'Ostun, abbé de Mortemer, lequel puis trois ou quatre ans a qu'il ne s'est osé tenir en son bénéfice, tant pour les ennemis de feu mondit seigneur comme pour la conqueste que le roy d'Angleterre a fait en Normandie ouquel pais sondit benefice est assis, à six lieues pres de Rouen (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 525).

B. -

DR. "Privilège que la loi accorde à qqn"

 

-

Benefice de inventaire. "Droit accordé à un héritier de n'accepter les dettes que jusqu'à la concurrence des biens qu'il a recueillis" : ...le dit commissaire demanda à Jehan Sarrazin, filz du dit feu maistre Pierre, qui se dit hoir ou benefice de inventoire tant seulement, se il se vouloit de riens opposer au contraire (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 405). ...au dit suppliant avons octroyé et octroions par ces presentes, de grace especial et de noz plains povoirs et auctorité royaulz, que du dit feu Guillaume de Ploermel, son pere, il se puisse (...) porter comme hoir, et les biens demourez de son decès, tant meubles que heritaiges, penre et appliquier par devers soy avec et souz le dit benefice de inventoire (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 6).

 

-

Par benefice d'/de inventaire : ...les hoirs feu Macé Bigot, les quiex s'estoient faiz hoirs du dit feu par benefice de inventoire seulement, si comme l'en dit, furent autresfoiz approchiez de ce que l'en disoit que le dit feu, ou temps que la ville de Poitiers fu prise des ennemis, avoit achaté certaine quantité de ruaux et de greignailles (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 159). A Jehan de Ruit, huissier de Parlement, heritier par benefice d'inventaire, comme il dit, de feue Jehanne, jadis femme de feu Me Pierre de la Rose, auquel messeigneurs, pour consideration du contenu en une requeste par luy baillée, luy ont moderé et quitté la moitié de 117 s. p. de rente que ladite ville a droit de prendre (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1444-1445, 414). ...lequel Henry Borderie a respondu audit Alain qu'il ne savoit riens dudit compte fait avec son père, et qu'il n'estoit ne s'estoit porté héritier de son dit père que par bénéfice d'inventoire. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 402).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre