C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ORDRE     
FEW VII ordo
ORDRE, subst. masc.
[DÉCT : ordre ]

I. -

"Succession, disposition régulière des choses les unes par rapport aux autres"

 

-

Sans ordre. "Sans respecter la succession normale des choses" : ...pour ce que l'en ne gardoit point l'ordinaire des jours ne des bailliages, mais chascun jour plaidoiable l'en plaidoit indistincte de tous païz et bailliages sans ordre (BAYE, I, 1400-1410, 315).

II. -

"Position, rang (qu'occupe une personne) dans une succession régulière" : Au jour d'ui, maistre Guillaume de Celsoy, conseiller du Roy nostre Sire en la Chambre des Enquestes, a protesté que la reception de maistre Pierre Buffiere en la Grant Chambre par vertu de certein mandement royal ne lui prejudicie point, attendu que par l'ordre il precedoit et devoit avant venir en la dicte Grant Chambre que ledit Buffiere. (BAYE, I, 1400-1410, 92). ...et que désormais, pour le paiement desdis gaiges pour le temps à venir, les gens dudit Parlement soient mis en l'estat des finances et paiez en l'ordre et en la maniere acoustumée d'ancienneté. (FAUQ., III, 1431-1435, 17).

 

-

En son ordre. "Selon sa position dans la hiérarchie, à son tour" : Ce fait, furent leues les ordonnances regardans advocas et procureurs, qui après ce firent le serment acoustumé, chascun en son ordre, ou giron dudit Chancellier (BAYE, I, 1400-1410, 296). ...maistre J. Charreton, conseiller du Roy aux Enquestes de ceans, qui vient en son ordre à monter en la Chambre, ou lieu de maistre Nycolas Fraillon (BAYE, II, 1411-1417, 93).

III. -

"Communauté religieuse de personnes liées par des voeux sous l'observance d'une règle" : Cedit jour, l'Université de Paris, par la bouche d'un maistre en theologie de l'ordre de la Trinité, a proposé en la Court ce qui s'ensuit (BAYE, I, 1400-1410, 190). ...maistre Eustace de Pavilly, maistre en theologie, de l'ordre de Nostre Dame du Carme (BAYE, II, 1411-1417, 112).

 

-

Ordres mendiants. "Ordres religieux répondant à l'exigence de pauvreté volontaire, individuelle et collective (les Dominicains, les Franciscains, les Augustins et les Carmes)" : ...aux quatre Ordres Mendians, [distribuer] le pain d'un muy (FAUQ., I, 1417-1420, 378).

IV. -

Au plur. Ordres. "Degrés de la hiérarchie dans l'Église catholique (comprenant les ordres majeurs et les ordres mineurs)" : ...les lettres, qui seront faictes et baillées à ceulz qui ce jour auront esté ordenez et promeux esdis ordres par ledit archevesque, seront seellées du seel de la Court de Paris et non mie du seel d'icellui archevesque (FAUQ., II, 1421-1430, 8). ...et acommoda territoire ladicte Court de Parlement audit archevesque pour promouvoir en ceste ville esdis ordres les subgiez de son dyocese (FAUQ., II, 1421-1430, 8).

 

-

Célébrer les saints ordres. "Célébrer la cérémonie des ordinations, au cours de laquelle les jeunes clercs accèdent à l'un ou à l'autre des ordres majeurs ou mineurs" : Et ce jour, pour ce que on avoit acoustumé de celebrer à Paris les sains ordres, et que lors le siege de l'eglise et eveschié de Paris estoit vacant (...) et n'y avoit lors à Paris aucun evesque ou prelat, fors l'arcevesque de Sens, nommé messire Henry de Savoisy, la Court, pour les causes dessusdictes et afin que esclande, dommage ou inconvenient par defaulte de celebrer lesdis ordres [n'adviegne], ordonna que ledit archevesque, qui à ce s'estoit offert, pour ceste fois, sans prejudice de tous ceulz qui ce puet touchier, feroit et celebreroit lesdis sains ordres. (FAUQ., II, 1421-1430, 7).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

Fermer la fenêtre