C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PLAISIR     
FEW IX placere
PLAISIR, subst. masc.
[T-L : plaisir ; GDC : plaisir ; DÉCT : plaisir ; FEW IX, 2a : placere]

"Plaisir"

A. -

[Exprime un désir, une volonté]

 

-

Au plaisir de qqn : Et pour ce, au commencement de ceste hystoire, je, cognoicent que je ne soye pas digne de lui requerir, supplie a sa haulte dignité que ceste histoire je puise achever a sa gloire et louenges, et au plaisir de mon tres hault, puissant et redoubté seigneur, Jehan, filz de roy de France (ARRAS, c.1392-1393, 1). Dame, dist Remondin, j'ay trouvé si bonne verité es commencemens de voz paroles que vous ne me saurez chose commander que nulz corps humains puisse raisonnablement emprendre, que je n'emprengne a vostre plesir. (ARRAS, c.1392-1393, 30). Monseigneur, dist Melusigne, puis qu'il ne puet estre autrement, et que je voy que c'est a vostre plaisir que je lui mette son nom [à la forteresse], or ait a nom Lusignen. (ARRAS, c.1392-1393, 47).

 

.

Au plaisir de Dieu : Et ces termes je vous met avant pour les merveilles qui sont en l'ystoire de quoy je vous pense a traictier, au plaisir de Dieu, mon Createur, et au command de mon dessuz dit tres puissant et noble seigneur. (ARRAS, c.1392-1393, 3).

 

-

À son plaisir. "À son gré" : Et ly chevaulx Remondin le portoit tout a son plaisir, ou il vouloit aler, car il n'avoit adviz en lui de la forte desplaisance que il avoit, ne que se il dormisist. (ARRAS, c.1392-1393, 23). Monseigneur, c'est grant folie a vous, qu'on tient au plus saige prince que on saiche vivant, de mener telle douleur pour chose qui autrement ne puet estre, ne la ou on ne puet remedier. Voulez vous arguer contre la voulenté du Createur des creatures, qui tout a fait et deffera a son plaisir, quant il lui plaira ? (ARRAS, c.1392-1393, 255).

 

-

Obeir au plaisir de qqn. "Obéir à sa volonté" : ...vous, qui estes mes hommes, qui veez plus cler en mes besoingnes que je ne fais, ne me conseilleriez chose qui ne feust mon prouffit et mon honneur ; si ne vous doy ne ne vueil desdire, mais suis preste d'obeir a vostre plaisir. (ARRAS, c.1392-1393, 170).

 

-

Assouvir/ faire le plaisir de qqn. "Satisfaire ses désirs" : Or vueillez savoir qu'il ne demourra pas pour peine ne pour travail que je n'assouisse vostre plaisir a mon povoir, se c'est chose que bons crestiens puist par honneur entreprendre. (ARRAS, c.1392-1393, 26). Et retournez icy devers moy le landemain que on vous aura delivré vostre don, et en prennez les chartres. Cilz respond : Ma dame, je feray vostre plaisir a mon povoir. (ARRAS, c.1392-1393, 31).

 

-

Commander son plaisir à qqn. "Lui ordonner ce que l'on veut" : Mon tres redoubté seigneur et pere, il n'est chose ou monde que je vous refusasse jusques au mourir. Commandez moy vostre plaisir. (ARRAS, c.1392-1393, 121).

 

-

[Dans une réponse] À vostre plaisir. "Comme vous voudrez" : Arreste et attendons ce chevalier, car je croy qu'il a oublié quelque chose a la fontaine, ou nous dire partie de sa voulenté dont il n'estoit mie pour l'eure advisié, car nous l'avons veu fort pensif. Dame, dist le varlet, a vostre plaisir. (ARRAS, c.1392-1393, 8).

B. -

"Plaisir, sensation agréable"

 

-

Avoir du plaisir de + inf. "Avoir du plaisir à" : Mais j'ay plus de plaisir de hanter en cellui lieu que ailleurs, quant a present, pour ce qu'il est renommez d'estre adventureux. (ARRAS, c.1392-1393, 35).

 

-

Prendre plaisir en qqc. : Et sachiez, sire chevaliers, que je ne seray mie longuement seule quant il me plaira. Mais j'en ay envoyees mes gens devant pour le grant plaisir que j'avoye prins en ce bel lieu ou je me deduisoye maintenant, comme vous avez ouy. (ARRAS, c.1392-1393, 7).

 

-

Faire plaisir à qqn : Et sachiez qu'il amoit tant Remondin que plus ne povoit, et l'enfant luy, et se penoit moult de servir le conte, son oncle, et de lui faire plaisir. (ARRAS, c.1392-1393, 17). Et entretant que Remondin mettoit paine a alumer le feu pour faire a son seigneur plaisir, le conte regarde tousjours ou ciel contremont (ARRAS, c.1392-1393, 19).

 

-

Offrir un plaisir à qqn : Et estoit le soudant moult en amourez de Gieffroy, et lui tenoit tousjours compaignie, et lui offroit tousjours tout le plaisir qu'il lui pourroit faire. (ARRAS, c.1392-1393, 237).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Fermer la fenêtre