Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/gloire 
     GLOIRE     
FEW IV gloria
GLOIRE, subst. fém.
[T-L : gloire ; GDC : gloire ; AND : glorie ; DÉCT : gloire ; FEW IV, 164a : gloria]

A. -

"Splendeur divine" : En toutes choses commencier on doit appeller le createur des creatures, qui est maistre de toutes les choses faictes et a faire, qui doivent tendre a perfection de bien et les autres pervenir selon les vices des creatures. Et pour ce, au commencement de ceste hystoire, je, cognoicent que je ne soye pas digne de lui requerir, supplie a sa haulte dignité que ceste histoire je puise achever a sa gloire et louenges, et au plaisir de mon tres hault, puissant et redoubté seigneur, Jehan, filz de roy de France, duc de Berry et d'Ouvergne (ARRAS, c.1392-1393, 1).

 

-

[Pour désigner Dieu] Roi de gloire : Je vous commande au vray Roy de gloire qui vous octroit paix ensemble et bonne vie et longue par admendement, et vous octroit bonne vertu et puissante victoire contre les ennemis de Dieu. Et a ce mot clouy les yeulx et s'en ala si doulcement qu'il leur sembla qu'il feust endormis. (ARRAS, c.1392-1393, 123).

B. -

"Élévation des élus à la splendeur divine, béatitude céleste" : Et cy se taist Jehan d'Arras de la noble histoire de Lusegnen. Dieux doint aux trespassez sa gloire, Et aux vivans force et victoire, Que ilz la puissent conquerir. Cy vueil l'ystoire fenir. Deo gractias. (ARRAS, c.1392-1393, 312).

 

-

La gloire de paradis : ...nous ne les devons pas ressoingnier [les Sarrasins], car Jhesucrist prist tous seulx la guerre pour nostre salvacion, et par sa digne mort seront tous crestiens sauvez qui ses commandemens tendront. Dont vous devez savoir que tous ceulx qui en ceste besoingne mourront, seront sauvez et auront la gloire de paradis. (ARRAS, c.1392-1393, 108).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.