C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Attestation dans les corpus textuels 
 Attestation de conseil dans 7FMR 
3424 attestations 
 Page /343 

[1] Comme les haultes dignitez des seigneuries soient establies soubz la divine et infinie puissance qui les eslieve en florissant, en prosperité et en glorieuse renommee, il est a croire et tenir fermement que, ainsi que leurs commencemens et leurs accroissances sont maintenues et adrecees par la divine providence ainsi est leur fin et leur detriment par sentence donnee ou hault conseil de la souveraine sapience, qui les aucuns verse du hault trosne de imperial seigneurie en la basse fosse de servitude et de magnificence en ruine et fait des vainqueurs vaincus et ceulx obeir par crainte qui commander souloient par autorité. (CHART., Q. inv., 1422, 1)
[2] Assez le peut on noter et prendre exemple du roy Roboan, qui, pour les oppressions de son peuple qu'il ne voult amendrir ne cesser en delaissant le conseil des saiges anciens et ensuivant la sote oppinion des jounes et non saichans, perdy de sa seigneurie dix lignies et demie. (CHART., Q. inv., 1422, 23)
[3] Moult a grant difference, ou doit avoir, en conseil et en oeuvre entre le prince eureux de prosperité, qui veult icelle garder et defendre, et cellui qui de perverse fortune se veult ressourdre et oster la victoire de la main du vainqueur. (CHART., Q. inv., 1422, 35)
[4] Si y peut avoir un obstacle jouxte les paroles d'Ysaïe, qui dit que souvent le conseil des saiges est irrité ou precipité de Dieu par faulte de bien recognoistre de lui. (CHART., Q. inv., 1422, 46)
[5] Quel exemple avons nous en ce cas du vaillant magnanime Scipion, qui bien fait a ramentevoir comme, ou temps que la seigneurie romaine estoit si durement foulee par Hannibal, aprés ses grans victoires, que es couraiges des Rommains n'avoit plus comme nulle esperance de salut de leur cité et que la plus grant partie d'eulx descendoit en oppinion de monter es nefs et abandonner Romme et aller habiter en autres regions, il, qui le peril commun de lui et des autres cognoissoit, le vouloir aussi du Senat qui se vouloit departir, vainqui les doubtes de son cuer par l'affection publique, si tira son espee emmy le conseil et jura haultement que qui parleroit plus de habandonner la cité sentiroit au trenchant de son espee que doit estre le guerredon de ceulx qui la chose publique delaissent pour leur singulier salut. (CHART., Q. inv., 1422, 49)
[6] Par ceste maniere fut puniz Aurelius par le conseil Cotta, car il fut batu de verges et remis avecques les gens de pié pour ce qu'il avoit negligemment laissié ardoir par les ennemis partie de la chose publique et de la closture du logeis qu'il devoit garder. (CHART., Q. inv., 1422, 55)
[7] Car doubte dedesplaisir des personnes ne doit pas empescher les choses proufitables aux communitez et aux seigneuries, et qui donne conseil a l'appetit, non pas a la raison, son oppinion n'est pas conseil mais flaterie. (CHART., Q. inv., 1422, 63)
[8] Car doubte dedesplaisir des personnes ne doit pas empescher les choses proufitables aux communitez et aux seigneuries, et qui donne conseil a l'appetit, non pas a la raison, son oppinion n'est pas conseil mais flaterie. (CHART., Q. inv., 1422, 63)
[9] C'est bien grevable, Mal deliteux, fermeté varïable, Arrest mouvant, legiereté estable, Dolent confort, fëauté decevable, Joye esplouree, Los reprouchié, honneur pou honnouree, Aigre doulceur, beauté descoulouree, Hayneuse paix et guerre enamouree, Eur envïeux, Coursant esbat, jeu melencolïeux, Repos penible et tourment gracïeux, Plaisant ennuy et plaisir ennuyeux,Fiel emmielé, Chaude friçon, eaue ardant, feu gelé, Certain espoir de souspeçon meslé, Taisible bruit et secret descelé, Coup sans sentir Et penitance avant que repentir, Et vray cuider qui se lesse mentir, Vouloir sans vueil et sans gré consentir, Crainte hastive, Seure päour, hardïesce craintive, Desir forcé et force volentive, Advis musart, muserie soubtive, Clarté obscure, Loyal meschief, desloyale droitture, Conseil ouvert, descouvrant couverture, Temps sans exploit et paine a l'aventure. (CHART., D. Fort., 1412-1413, 190)
[10] Ce sont entroignes D'y comparer autres besoignes Ou il a conseil ou aloignes, Car Mort n'a remede n'exoignes En nulz endroiz. , Aigre doulceur, beauté descoulouree, Hayneuse paix et guerre enamouree, Eur envïeux, Coursant esbat, jeu melencolïeux, Repos penible et tourment gracïeux, Plaisant ennuy et plaisir ennuyeux,Fiel emmielé, Chaude friçon, eaue ardant, feu gelé, Certain espoir de souspeçon meslé, Taisible bruit et secret descelé, Coup sans sentir Et penitance avant que repentir, Et vray cuider qui se lesse mentir, Vouloir sans vueil et sans gré consentir, Crainte hastive, Seure päour, hardïesce craintive, Desir forcé et force volentive, Advis musart, muserie soubtive, Clarté obscure, Loyal meschief, desloyale droitture, Conseil ouvert, descouvrant couverture, Temps sans exploit et paine a l'aventure. (CHART., L. Dames, 1416, 292)

3424 attestations 
 Page /343 
Fermer la fenêtre