C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Attestation dans les corpus textuels 
 Attestation de consaulx dans 7FMR 
57 attestations 
 Page /6 

[1] ITEM, et pour bien gouverner le fait de la policie de son royaume, voult avoir notables clercs legistes expers afin que par leurs consaulx selon ordre de droit peust toutes choses bien disposer dont lui en ensuivi que tant qu'il regna, par tenir les manieres que ordre royalle bienordonné requiert, tint son royaume en grant magnificence et croissement de felicité de mieulx en mieulx, c'est assavoir par tenir justice tres parfaictement, sa chevalerie bien ordonnée, non mie oyseuse mais en l'exercice et euvre qu'il appartient, le clergié en leurs previleges et droit ordre, ses bourgeois en amour, marchans en droit regite fussent estranges ou propres, le peuple en paix sans les occuper ne mais en leurs labours et maistiers si que droit de policies le requiert, ne leur faire extorcions ne souffrir estre fait à personne. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 68)
[2] Et dist oultre Salemon : Euvres par conseil et tu ne te repentiras point, laquelle chose est à entendre que le conseil soit bon, comme tous consaulx ne le soient mie. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 73)
[3] Et pour ce est bon que nous avisions quelz et comment faiz doivent estre les conseilliers qui sont à eslire, quoy que par l'exemple du susdit roy en ayons touchié, mais non pour tant encores à ce propos dist Aristote en son livre de Politiques : Non pas les juenes hommes soient appelléz es consaulx des princes, car, dist il, comme leur entendement ne puist encores estre perfect pour le juene aage qui trop pou leur a donné espace de moult aprendre et veoir parquoy aient grant experience pour bien congnoistre le mieulx du pis, et avec ce soit leur nature communement de chaude cole, furieuse, de grant voulenté, tost meue à pou d'achoison, tost deliberant sans consideracion, entreprenant sans circonspection à voulenté et non regart de raison, de brief conseil, de grans menaces plaines de sang, de cuidier legier tost meue à bataille et à tous soubdains faiz et autres legieretéz fait à reprouver, le conseil d'iceulx, comme par eulx et leurs consaulx soit venu maint maulx assez de foiz si que tesmoignent maintes histoires, et mesmement la Bible qui dist de Roboam qui, par croire telz conseilliers, perdi sa seignourie. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 73)
[4] Et pour ce est bon que nous avisions quelz et comment faiz doivent estre les conseilliers qui sont à eslire, quoy que par l'exemple du susdit roy en ayons touchié, mais non pour tant encores à ce propos dist Aristote en son livre de Politiques : Non pas les juenes hommes soient appelléz es consaulx des princes, car, dist il, comme leur entendement ne puist encores estre perfect pour le juene aage qui trop pou leur a donné espace de moult aprendre et veoir parquoy aient grant experience pour bien congnoistre le mieulx du pis, et avec ce soit leur nature communement de chaude cole, furieuse, de grant voulenté, tost meue à pou d'achoison, tost deliberant sans consideracion, entreprenant sans circonspection à voulenté et non regart de raison, de brief conseil, de grans menaces plaines de sang, de cuidier legier tost meue à bataille et à tous soubdains faiz et autres legieretéz fait à reprouver, le conseil d'iceulx, comme par eulx et leurs consaulx soit venu maint maulx assez de foiz si que tesmoignent maintes histoires, et mesmement la Bible qui dist de Roboam qui, par croire telz conseilliers, perdi sa seignourie. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 73)
[5] C'est ce pour quoy ne donnent pas consaulx soubdains ne à la volée et sans grant regart d'entreprendre grans fais sans bon avis et meure consideracion avisent les perilz en faisant maintes doubtes. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 74)
[6] Et de telz viellars sages ou de ceulx mesmement qui en juene aage ont meurs, pesans et grant sens, comme il en est par grace de Dieu, aucuns font les consaulx moult à louer et avoir leurs personnes en tres grant reverence de quelque estat qu'ilz soient. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 74)
[7] Pour laquelle chose, si que j'ay dit ailleurs, certes ne pourroit assez souffisanment estre merité le loyal, sage, bon conseillier comme infinis soit le bien qui par lui puet venir, mais qu'il soit creux, si qu'il est escript de Scipio Nasica, le tres sage, bon conseillier, que ycellui ne prouffita pas moins aux rommains par les bons consaulx qu'il donnoit de bien gouverner la chose publique que firent les autres Scipions de laquel lignée il estoit et qui tant furent vaillans par leurs armes, dont dit l'aucteur que pas n'avoit ycellui moins desservi de merite et louenge à tout sa corte de paix que les autres avoient à tout leur hernoiz et habillement d'armes. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 74)
[8] Comme il soit doncques ainsi, selon le chapitre precedent, que les anciens sages doient estre appelléz es consaulx des princes, est assavoir à quel utilité vendra leur consaulx s'ilz sont creuz. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 75)
[9] Comme il soit doncques ainsi, selon le chapitre precedent, que les anciens sages doient estre appelléz es consaulx des princes, est assavoir à quel utilité vendra leur consaulx s'ilz sont creuz. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 75)
[10]Apres ce que avons devisé des bons, sages, loyaulx et propices conseilliers desquelz trop grant louenge ne pourrait estre dicte ne assez de bien leur fait, comme par eulx et par leurs sages, justes et bons consaulx puist estre tout un pays garanti et gardé, pour laquelle chose est pitiéz quant tous ne sont telz, dirons la cause qui aucuns puet pervertir et destourner à estre bons, dont grant meschief est quant il avient, c'est assavoir convoitise, qui racine est de tous maulx et de tous vices. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 78)

57 attestations 
 Page /6 
Fermer la fenêtre