Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/frre 
     FRÈRE     
FEW III frater
FRERE, subst. masc.
[AND : frere ; DÉCT : frere ]

"Frère"

A. -

"Celui qui est né des mêmes parents que la personne considérée" : ...on le scet et voit clerement Par vray et juste experiment, - Comment nuls ne fait son devoir, Comment chascuns quiert decevoir Son proisme ; car je ne voy pere, Fil, ne fille, ne suer, ne frere, Mere, marrastre, ne cousine, Tante, oncle, voisin, ne voisine, Mari, mouillier, amy, n'amie Que li uns l'autre ne cunchie... (MACH., J. R. Nav., 1349, 139). Et se de Fortune te plains, Elle n'a cure de tes plains Ne des annuis dont tu yes plains, Einsois en rit, Ne il n'est corps ne cuers humains, Soit freres ou cousins germains, Qu'elle en feïst ne plus ne mains. (MACH., F. am., c.1361, 229).

 

-

Frere germain : Li roys qui ja bien le savoit, Son commandement fait avoit Au noble prince d'Entioche, Qui est fors com chastiaus sus roche, En batailles fermes, seürs, Sages, avisiez et meürs, Dous aus gens d'armes et humains, Et s'estoit ses freres germains, Engendrez de pere et de mere. Et monsigneur Jaque, son frere, Fu avec li à ceste emprise. (MACH., P. Alex., p.1369, 138).

B. -

[Terme d'affection] "Ami de coeur" : Mon tresdoulz cuer, freres, compains et tres loy[aus] amis, vous m'avés escript que vous me venriés veoir... (MACH., Voir, 1364, 780).

C. -

P. anal.

 

1.

"Membre d'un même groupe" : ...qu'einsois Qu'il partissent, il se croisierent, Et le saint passage vouerent, Et maint autre vaillant preudomme, Qu'en ce livre ci pas ne nomme, Par l'ordenance dou saint pere Et des cardinaus, qui sont frere. (MACH., P. Alex., p.1369, 22).

 

2.

"Membre d'un ordre hospitalier" : En Rodes ot un amiral Qui les freres de l'Ospital, Qui sont bon chevalier de pris, Et les gens d'armes dou pourpris Et dou païs fist mettre ensamble. (MACH., P. Alex., p.1369, 59). Li rois estoit sus son cheval, Et les freres de l'Ospital Environ lui, trestous ensamble. (MACH., P. Alex., p.1369, 87).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.