Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/frre 
     FRÈRE     
FEW III frater
FRERE, subst. masc.
[AND : frere ; DÉCT : frere ]

A. -

Terme de parenté

Au sens strict, personne de sexe masculin du même père et de la même mère : ...et parlerons dou roi Carle de France, frere a la roine Isabiel d'Engleterre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 172).

Frère germain : Ce duch mort, de li ne demora fils ne fille, car nul enfant il n'ot onques eu de sa fenme. Chils dus avoit eu .I. frere germain de pere et de mere, lequel on avoit nonmé mesire Jehan de Bretagne. De ce frere au duc estoit demoree une belle jone fille, nonmee Jehane, et contesse de Pentevre de par sa dame de mere. (FROISS., Chron. D., p.1400, 462).

Frère mainné. "Cadet" : ...messires Jehans d'Eltem, freres mainnés dou roi (FROISS., Chron. D., p.1400, 182).

Demi frère : Chil doi duc, c'est a entendre le duc qui fu devant Tournai, et mesires Jehans de Bretagne son frere et conte de Pentevre, avoient un frere de par lor dame de mere, non de par lor pere, car lor mere estoit remariee au conte de Montfort. (FROISS., Chron. D., p.1400, 462).

Au sens large, frère par alliance, beau-frère au sens moderne du mot : ...et se contentoit moult mal dou conte de Hainnau, son serouge, de ce que il soustenoit en son pais ceuls qui li voloient porter damage, et disoit bien : "Mon frere de Hainnau marceande de avoir son pais de Hainnau ars et courut." (FROISS., Chron. D., p.1400, 260).

Beau frère. Frère au sens strict : Traittiez doulcement et saigement et le ramenez à voye de raison ; et lui dictes que le roy et moy et biau frere de Bourgoingne ne luy voulons que tout bien et toute amour (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 232).

Parent (?) : ...le duc de Jullers et son biau-frere, messire Edouart de Guerles, et leurs routtes s'en vindrent tout au brousse, et trouverent le conte de Saint Pol et son filz qui faisoient l'avant garde. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 165).

"Frère d'une soeur" : C'est l'intencion du conte d'Armignac qu'il (...) les menra en Lombardie, car son biau-frere qui a par mariaige, vous le savez aussy assez, sa belle suer, laquelle avoit jadis espousé Gascon vostre filz, a grandement à faire pour deffendre et garder son hiretaige (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 139).

Frère de remariage. "Demi-frère" : Chils rois d'Engleterre (...) eut deus freres de remariage (FROISS., Chron. D., p.1400, 45).

Frère bâtard : ...messires Guis de Flandres freres bastars au dit conte (FROISS., Chron. D., p.1400, 276).

Appellatif : …beau frère : "Monseigneur, en la requeste et priere de ces bonnes gens et de la communaulté de vostre royaulme je n'y voy que droit et raison. Et vous biau frere d'Yorth ?" Il respondy : "Mes Dieu." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 31).

Appellation de courtoisie : Il se voloit acquitter de le mort son cousin le roi d'Engleterre, le quel, le paix durant, il appelloit frère. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 236).

B. -

Appellation des religieux : Li jones rois d'Engleterre (...) tint une grande court au jour de la Trenité, en la maison des Freres Meneurs, la ou ils et madame sa mere estoient logiet. (FROISS., Chron. D., p.1400, 115). ...ou chemin de Montferrant, a une eglise et maison de Freres-Mendians (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 221). "Ce seroit bon que le maison des Freres fust abatue, car, par celle maison qui nous joint à nostre porte, porrions estre tout perdus..." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 221). Quant Nostre Saint Père le pape Gregoire XIe senti et entendi que la pais entre le roy de France et le roy d'Engleterre ne se pooit trouver (...) se li fu une cose moult desplaisans, et dist à ses frères les cardinaus que il se voloit partir d'Avignon et qu'il se ordonnaissent, car il voloit aler tenir son siège à Romme. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 228).
 

Froissart Jacqueline Picoche


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.